1. Kwestionariusz i akt przekształcenia a sprawność przekształcenia zakładu
Analiza treści projektowanego kwestionariusza i aktu przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej nie może pomijać, iż zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) – dalej u.dz.l. – organem dokonującym jego przekształcenia w spółkę kapitałową jest:
1) minister właściwy do spraw Skarbu Państwa – w przypadku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest minister, centralny organ administracji rządowej albo wojewoda;
2) organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, czyli wójt (burmistrz, prezydent), zarząd powiatu albo zarząd województwa – w przypadku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego;
3) rektor – w przypadku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest publiczna uczelnia medyczna albo publiczna uczelnia prowadząca działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych;
4) dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego – w przypadku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest to centrum.

Nadto należy podkreślić, że ustawa o działalności leczniczej nie stanowi jedynej podstawy prawnej dokonywanych przekształceń. Ustawa o działalności leczniczej musi być „uzupełniana" postanowieniami ustaw ustrojowych, w szczególności ustaw o samorządach gminnym, powiatowym i województwa, zwłaszcza w zakresie określenia kompetencji organów samorządu terytorialnego w procesie dokonywania przekształceń samorządowych osób prawnych.
Upoważniając ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa do określenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, wzoru kwestionariusza oraz określenia wykazu dokumentów niezbędnych do przekształcenia, ustawodawca w art. 76 ust. 2 u.dz.l. podkreślił konieczność ograniczenia obowiązków informacyjnych kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do danych niezbędnych do przeprowadzenia przekształcenia. Określenie przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, ramowego wzoru aktu przekształcenia ma służyć zapewnieniu zgodnie z art. 78 ust. 2 u.dz.l. sprawności procesu przekształceń. Powyższe cele i założenia zostały podkreślone w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia w sprawie określenia wzoru kwestionariusza samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przeznaczonego do przekształcenia w spółkę kapitałową oraz wykazu dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu przekształcenia, zgodnie z którym „za wejściem w życie niniejszego aktu normatywnego z dniem ogłoszenia w dzienniku urzędowym, przemawia ważny interes państwa, w postaci umożliwienia niezakłóconego i sprawnego przeprowadzania procesów przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w trybie określonym w ustawie o działalności leczniczej".
W uzasadnieniach projektów rozporządzeń, zarówno w sprawie określenia wzoru kwestionariusza, jak i uzasadnieniu projektu rozporządzenia w sprawie określenia ramowego wzoru aktu przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową, wskazano, że przyjęte rozwiązania są wzorowane na rozwiązaniach przyjętych w postępowaniu przekształceniowym przedsiębiorstw państwowych i ich komercjalizacji.
2. Rozporządzenie w sprawie kwestionariusza samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
Projektowane rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa w sprawie określenia wzoru kwestionariusza samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przeznaczonego do przekształcenia w spółkę kapitałową oraz wykazu dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu przekształcenia składa się, jak wskazuje już tytuł rozporządzenia, z dwóch części:
1) wzoru kwestionariusza oraz
2) wykazu niezbędnych dokumentów.

Rozporządzenie to w pierwszej kolejności „jest adresowane" do kierownika przekształcanego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, który zgodnie z art. 76 ust. 1 u.dz.l. jest obowiązany do niezwłocznego doręczenia organowi dokonującemu przekształcenia odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej wraz z wymaganymi dokumentami.
Ideą projektowanego rozporządzenia, jak zaznaczono w jego uzasadnieniu, „jest zapewnienie organowi dokonującemu przekształcenia informacji dotyczących: po pierwsze – przekształcanego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (struktura organizacyjna, stan majątku oraz sytuacja finansowa) – po drugie – informacje istotne dla nowo tworzonej spółki (w tym kontekście za najistotniejsze kwestie należy uznać wskazanie majątku, jaki dana spółka obejmie)".

2.1. Kwestionariusz samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
Kwestionariusz samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej składa się z czterech części, które obejmują:
1) dane proponowane do statutu (aktu założycielskiego, umowy spółki): firma spółki, skrót firmy, przedmiot działalności spółki zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności;
2) wybrane informacje o samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej: firma zakładu, który ma być przekształcony w spółkę, siedziba, adres, telefon, faks, e-mail, numer rachunku bankowego ze wskazaniem banku, numer identyfikacyjny REGON, liczba osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w tym liczba etatów obsadzonych i nieobsadzonych, umowy zlecenia, umowy o dzieło, innych umów o podobnym charakterze;
3) sytuację prawno-organizacyjną samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej: stan prawny nieruchomości, udział w spółkach, określenie procentowe wykorzystania majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przez inne podmioty, ograniczone prawa rzeczowe ustanowione na majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, znane roszczenia do majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, w tym roszczenia byłych właścicieli lub ich spadkobierców, tytuły egzekucyjne do majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, krótka charakterystyka struktury organizacyjnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska wraz z ich specyfikacją, kary za zanieczyszczanie środowiska. Zgodnie ze wzorem kwestionariusza w części odnoszącej się do charakterystyki struktury organizacyjnej zakładu kwestionariusz wskazuje na jednostkę organizacyjną zakładu i jej lokalizację, nie zaś na komórkę organizacyjną;
4) sytuację ekonomiczno-finansową: wielkość funduszy własnych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej według stanu na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego złożenie kwestionariusza przez kierownika ze wskazaniem tego miesiąca, wartość wskaźnika zadłużenia, o którym mowa w art. 70 u.dz.l., wartość rzeczowego majątku trwałego według stanu na ostatni dzień roku poprzedzającego złożenie kwestionariusza oraz ostatni dzień miesiąca poprzedzającego złożenie kwestionariusza, informacja o planowanym nieodpłatnym przekazaniu mienia, informacja o prowadzeniu postępowania na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684 z późn. zm.) i przewidywanym terminie zakończenia tego postępowania. Należy zauważyć, że zgodnie z powyższym zakres informacji nie obejmuje wykazu zobowiązań zakładu; kwestionariusz wskazuje tylko na wskaźnik zadłużenia.
(...)