Jak czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej, wciąż „nierozwiązany pozostaje problem opodatkowania wykupionego przez pracodawcę pakietu usług medycznych". Obecnie chodzi o ustalenie, kiedy może on stanowić nieodpłatne świadczenie.
24 maja 2010 r. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że „wykupione przez pracodawcę pakiety świadczeń medycznych stanowią dla pracowników, uprawnionych do ich wykorzystania, nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT". Kolejne postanowienie tego Sądu, z 5 października 2010 r., zawierało „wątpliwości, czym w zasadzie jest nieodpłatne świadczenie".
Sąd uznał, iż nieodpłatne świadczenie to:
- każde zdarzenie prawne i zjawisko gospodarcze, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu
- lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Powstaje jednak pytanie, czy nieodpłatne świadczenie realizuje się „już w momencie wykupienia abonamentu, czy też dopiero z chwilą jego faktycznej realizacji". Jak wyjaśnia NSA, „samo wykupienie abonamentu nie jest jeszcze skonkretyzowanym świadczeniem na rzecz pracownika, który otrzymuje go niejako z urzędu, nie odczuwając ekonomicznie żadnej korzyści do momentu faktycznej wizyty lekarskiej". Natomiast „dopiero skonkretyzowane świadczenie w postaci bezpłatnej wizyty (realizacja uprawnienia) stanowi przysporzenie majątkowe".
Opracowanie: Agnieszka Sostenes-Brązert, RPE WKP
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 4 lutego 2011 r.

Data publikacji: 7 lutego 2011 r.