Wdrożenie rozwiązania w Kędzierzynie-Koźlu jest efektem podpisanego w październiku 2016 roku porozumienia pomiędzy Asseco Poland i polskim oddziałem Microsoftu, które przewiduje integrację oprogramowania do zarządzania szpitalami (HIS – Szpitalne Systemy Informacyjne) z usługą komunikacji wideo Skype dla Firm dostarczaną przez Microsoft.

W ramach porozumienia ze szpitalem, firma Asseco Poland dostarczyła także 20 licencji Skype dla Firm, w oparciu o które pracownicy placówki mogą prowadzić wideo konsultacje, także te międzyoddziałowe - ZOZ Kędzierzyn-Koźle posiada dwie lokalizacje oddalone od siebie o około8 km. Komunikator zapewni także wsparcie podczas konsyliów lekarskich i zebrań.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie Koźlu należy do największych szpitali w województwie opolskim. Placówka składa się z 16 oddziałów oraz 18 poradni specjalistycznych. Dysponuje blokiem operacyjnym i porodowym a także znaczną liczbą pracowni i zakładów diagnostycznych. Inwestując w innowacje, szpital rozwija się w imponującym tempie – ośrodek jest także prekursorem w wykorzystaniu systemów informatycznych w procesie leczenia.

- Nasi pacjenci podążają równolegle dwiema ścieżkami. W ramach pierwszej, korzystają z usług kolejnych komórek organizacyjnych szpitala: rejestracji/ izby przyjęć, oddziału/poradni, bloku operacyjnego/gabinetu zabiegowego oraz gabinetu diagnostycznego. Jednocześnie, w wewnętrznej sieci szpitala tworzony jest elektroniczny profil pacjenta, który podąża wraz z nim, a często… zdecydowanie szybciej. Bywa, że pacjent wracający do poradni z badania obrazowego, na przykład tomografii lub USG jest zdziwiony, że lekarz już ogląda jego wyniki na ekranie komputera. To właśnie zasługa nowoczesnych rozwiązań IT, które znacząco przyspieszają proces diagnostyki i leczenia – mówi Marek Staszewski, dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie Koźlu.

 



- System AMMS jest kompleksowym rozwiązaniem dla szpitali. Tworząc go bazowaliśmy na znajomości potrzeb personelu medycznego oraz pacjentów, ale także najważniejszych trendów IT. Jednym z nich jest niewątpliwie telemedycyna – mówi Krzysztof Groyecki, wiceprezes zarządu w Asseco Poland, odpowiedzialny za sektor ochrony zdrowia.

Mając na uwadze poprawę jakości usług medycznych oraz komfort samych pacjentów, coraz więcej ośrodków zdrowia w Polsce decyduje się na wprowadzenie konsultacji wideo przez Skype, rozwijając funkcje stosowanych dotychczas aplikacji do zarządzania procesami obsługi szpitali. Firmy dostarczające oprogramowanie dla służby zdrowia same szukają możliwości usprawnienia tego zakresu działania ich systemów. 

Telemedycyna to nie tylko zaawansowane rozwiązania usprawniające leczenie. To także najszybsza droga do poprawy jakości obsługi pacjentów i skrócenia czasu oczekiwania na konsultacje. Pozwala również na usprawnienie komunikacji wewnątrz ośrodków zdrowia, między innymi poprzez możliwość prowadzenia konsultacji międzywydziałowych bez konieczności przemieszczania się pomiędzy oddziałami.

Rozwój telemedycyny to z jednej strony lepsza i sprawniejsza opieka nad pacjentami, z drugiej natomiast szansa dla szpitali na optymalizację kosztów i modernizację ich bieżącej działalności. 

Wykorzystanie technologii informatycznych jest jednym z filarów Europejskiej Agendy Cyfrowej, która zakłada kluczowe inicjatywy mające na celu poprawę sytuacji gospodarczej i dążenie do zrównoważonej przyszłości cyfrowej społeczeństwa. 

Jak podają badania IDC, już do 2018 roku ponad 65 procent placówek służby zdrowia będzie miała możliwość kontaktu z pacjentami przez urządzenia mobilne, a ponad 70 procent z nich będzie dodatkowo posiadało aplikacje służące do monitoringu stanu zdrowia ich pacjentów.


Źródło: Microsoft