Uczestnicy panelu przyznali, że jednym z podstawowych problemów polskich pacjentów jest poczucie zagubienia w systemie opieki zdrowotnej. Bardzo często pacjenci zmagający się z istotnymi problemami zdrowotnymi, krążą od lekarza do lekarza, poszukując właściwej diagnozy. 

- Koordynacja skraca czas postawienia właściwej diagnozy. Jednocześnie przynosi to ogromne korzyści całemu systemowi opieki medycznej, ponieważ pacjenci poszukujący właściwej ścieżki nie wydłużają kolejek do specjalizacji, których w danym momencie nie potrzebują. Korzyści są więc namacalne zarówno dla pojedynczego pacjenta, jak i całego systemu opieki zdrowotnej – mówiła prezes Rulkiewicz.

Obecnie,  nawet po udanym zabiegu operacyjnym, bardzo często brakuje właściwej ciągłości leczenia i na przykład brak odpowiedniej rehabilitacji niweczy pracę chirurgów. Poszczególne odcinki procesu leczniczo-terapeutycznego działają w oderwaniu od siebie, co odbija się na wyniku końcowym, czyli zdrowiu pacjenta.

Warunkiem koniecznym do zapewnienia koordynacji opieki jest pełna informatyzacja placówek medycznych. Informacja na temat stanu zdrowia pacjenta  musi za nim cały czas podążać i być dostępna w wielu miejscach jednocześnie. Tym samym, elektroniczna historia leczenia stanowi niezbędne minimum. 

- Bardzo korzystnym rozwiązaniem wspierającym jest telemedycyna, która ułatwia właściwe pilotowanie poczynań pacjenta, a także umożliwia szybkie uzyskanie drugiej opinii medycznej. Z powodzeniem wdrożyliśmy to narzędzie w Lux Med i rozwijamy je z myślą o wsparciu procesu koordynacji leczenia i zwiększeniu dostępności opieki medycznej – dodaje Anna Rulkiewicz.

Organizatorami panelu „Koordynowana Opieka Zdrowotna – wpływ na jakość i dostępność świadczeń” była Grupa Lux Med i EY. Wśród panelistów znaleźli się przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Zdrowia, Porozumienia Zielonogórskiego i Bupa.

Źródło: Lux Med