Jak przyznaje ekspert, wirtualna rzeczywistość sprowadza się na razie głównie do eksperymentów z zakresu wizji; większość gogli pozwala przenieść się w inny wymiar, do innego miejsca pod względem doznań wzrokowych. Ale dzięki dodatkowym urządzeniom, które można podłączyć do VR, można już zapewniać odbiorcom także doznania zapachowe, akustyczne, czy dynamiczne.

 - Wyróżniamy trzy główne nurty VR. Jeden to jest rozrywka. W tej chwili gogle VR wchodzą do tzw. mainstreamu, są gogle kompatybilne z konsolami, więc zdecydowanie tutaj stawia się na graczy - dodał.

Oprócz rozrywki są jeszcze dwie mocne gałęzie. Jedna z nich to gałąź filmowa i film 360, który - jak przekonuje Zasada - wcale nie wymaga zaawansowanego sprzętu.
- Można kupić gogle i cardboard za kilkadziesiąt złotych, złożyć je samemu i obejrzeć film w 360 stopniach, czyli nie jesteśmy ograniczeni do tego, co widzimy z przodu, jesteśmy tak naprawdę aktywnym odbiorcom, który może się rozglądać, doznawać tego filmu na swój unikalny sposób - podkreślił.

VR wykorzystywana jest obecnie także już na szeroka skalę w marketingu, bowiem na kampanie reklamowe firmy przeznaczają duże pieniądze i mogą pozwolić sobie na kosztowne produkcje VR i sprzęt.
- Marketerzy w tej chwili też wykorzystują VR do zaprezentowania swoich produktów w unikalny sposób. Przykładem może być kampania reklamowa gumy do żucia. W VR można było przenieść użytkownika do bajkowego świata zapachów, smaków, doznań wzrokowych. Mnóstwo tego typu zastosowań na chwilę obecną już jest wykorzystywanych - dodał ekspert z UNIT9.

Zasada przyznaje, że możliwych zastosowań VR czy AR jest bardzo wiele, ale to przyszłość pokaże, co się uda zrealizować. Są już eksperymenty zastosowania VR do rozwiązań w medycynie.
- Możemy sobie wyobrazić lekarza chirurga, który nawet nie tyle wykonuje operacje zdalnie, poprzez patrzenie na monitor i operowanie joystickami, ale faktycznie przenosi się do tego miejsca, może się rozejrzeć, porozmawiać z innymi lekarzami, którzy są razem z nim w tej sali operacyjnej - dodał. (pap)