Pytanie pochodzi z publikacji Serwis Prawo i Zdrowie

Jesteśmy SP ZOZ-em. Szkoła policealna o kierunku opiekun medyczny chce u nas przeprowadzić praktyczna naukę zawodu.

Czy pielęgniarka może być instruktorem praktycznej nauki zawodu opiekuna medycznego?

Czy musi posiadać jakiś kurs?

Odpowiedź:

Pielęgniarka może być instruktorem praktycznej nauki zawodu opiekuna medycznego. Program kształcenia powinien przewidywać kwalifikacje, jakie powinna posiadać pielęgniarka podejmująca się sprawowania roli instruktora praktycznej nauki zawodu.

Uzasadnienie:

Zawód opiekuna medycznego jest zawodem sklasyfikowanym w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 760) - „Klasyfikacja zawodów i specjalności struktura klasyfikacji zawodów i specjalności” w grupie 532 Pracownicy opieki osobistej w ochronie zdrowia i pokrewni, podgrupa medyczny personel pomocniczy kod 5321 opiekun medyczny 532102.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 7) zawód opiekuna medycznego został zaklasyfikowany jako zawód, który można uzyskać po ukończeniu szkoły policealnej. W wyniku ukończenia szkoły absolwent otrzymuje kwalifikacje do świadczenia usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej – pozycja 532102 klasyfikacji właściwej. Jest to zawód jednokwalifikacyjny na poziomie szkoły policealnej, dla którego ministrem właściwym jest minister do spraw zdrowia. Opiekun medyczny pełni rolę osoby wspierającej pielęgniarkę w pracy. Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego dopuszcza też prowadzenie przez szkoły policealne kwalifikacyjnych kursów zawodowych w wyodrębnionej w tym zawodzie kwalifikacji.

Z kolei załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184), określa podstawy programowe, a w szczególności w części II pkt 3. „Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach” pod pozycją Z.4 opisuje umiejętności, które nabywa uczeń w trakcie kształcenia, w następujących obszarach:

1) rozpoznawanie problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej;

2) planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych u osoby chorej i niesamodzielnej;

3) planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczych nad osobą chorą i niesamodzielną.

Ponadto, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych podjęła uchwałę Nr 136/VI/2013 z dnia 4 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia katalogu czynności wykonywanych przez opiekuna medycznego u osoby chorej i niesamodzielnej na zlecenie i pod nadzorem pielęgniarki. Załącznik nr 1 do uchwały Nr 136/VI/2013 szczegółowo określa katalog czynności wykonywanych przez opiekuna medycznego u osoby chorej i niesamodzielnej na zlecenie i pod nadzorem pielęgniarki. Załącznik nr 2 do uchwały Nr 136/VI/2013 zawiera zaś wzór indywidualnej karty zleceń pielęgniarskich. Przewidziana programem kształcenia praktyczna nauka zawodu może być zatem prowadzona przez instruktora praktycznej nauki zawodu w osobie pielęgniarki. Program kształcenia powinien przewidywać kwalifikacje, jakie zobligowana jest posiadać pielęgniarka podejmująca się sprawowania roli instruktora praktycznej nauki zawodu opiekuna medycznego.

Iwona Choromańska, autorka współpracuje z Serwisem Prawo i Zdrowie

Odpowiedzi udzielono 21 października 2014 r.