Odpowiedź:
Główny księgowy SP ZOZ powinien być pracownikiem SP ZOZ. Główny księgowy SP ZOZ-u, o ile nie jest związany umową o zakazie konkurencji, może pełnić funkcję głównego księgowego w innym SP ZOZ.
Uzasadnienie:
Samodzielny publiczny szpital opieki zdrowotnej w myśl art. 9 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) - dalej u.f.p., jest jednostką sektora finansów publicznych. Zgodnie z art. 54 ust. 1 u.f.p. głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
1) prowadzenia rachunkowości jednostki;
2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywania wstępnej kontroli:
a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Cytowany przepis określając zadania głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych posługuje się pojęciem „pracownik”, które należy rozumieć zgodnie ze znaczeniem nadanym mu w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) - dalej k.p. Zgodnie z art. 2 k.p., pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Przepisy powyższe, wobec braku szczególnej, odmiennej regulacji w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 618), przesądzają o tym, że główny księgowy SP ZOZ-u powinien być zatrudniony na podstawie umowy o pracę.
Odnosząc się do tego, czy główny księgowy SP ZOZ-u może pełnić analogiczną funkcję w innym SP ZOZ-ie należy stwierdzić, że żaden przepis prawa nie zakazuje takiej praktyki. Tego rodzaju zakaz zawarty był w skreślonym z dniem 1 maja 1989 r. art. 101 k.p., który stanowił, że pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez zgody zakładu pracy, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej. Od chwili uchylenia tego przepisu zasadą jest, że pracownik może podejmować dodatkowe zatrudnienie, chyba że zakazuje tego szczególny przepis ustawy lub dodatkowa umowa o zakazie konkurencji zawarta z pracownikiem. Ustawa o działalności leczniczej nie zawiera takiego zastrzeżenia, a zatem główny księgowy SP ZOZ-u, o ile nie jest związany umową o zakazie konkurencji, może pełnić funkcję głównego księgowego w innym SP ZOZ.

Grzegorz Machulak, autor współpracuje z Serwisem Prawo i Zdrowie
Odpowiedzi udzielono 18.05.2015 r.