Zgodnie z treścią art. 92 ust. 1 Prawa zamówień publicznych z 29.01.2004 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) dalej p.z.p., informując o wyborze oferty najkorzystniejszej zamawiający podaje uzasadnienie faktyczne i prawne. Informacja o wykluczeniu wykonawcy również winna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne, a ponadto, w przypadkach o których mowa w art. 24 ust. 8 p.z.p., również wyjaśnienie powodów, dla których dowody przedstawione przez wykonawcę, zamawiający uznał za niewystarczające.

W wyniku nowelizacji z 22.06.2016 r., zmieniły się zasady informowania uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o wielu podejmowanych przez zamawiającego czynnościach.

Wynika to przede wszystkim z faktu przyjęcia zupełnie innej filozofii dokumentowania przez wykonawców m.in. spełniania warunków udziału w postępowaniu, a przez to wprowadzenia wieloetapowości procesu badania i oceny ofert.

W toku tego procesu występują co najmniej trzy momenty, w których dojść może do wystąpienia konieczności wykluczenia wykonawcy (z uwagi np. na nieuzupełnienie oświadczenia wstępnego, oświadczenia dot. grupy kapitałowej, czy dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu).

Aby nie powodować dalszego zbędnego wydłużania procedur, jak również w celu wyeliminowania sytuacji, w której oferta wykonawcy podlegającego wykluczeniu brana byłaby pod uwagę podczas dokonywania wskazania „oferty najwyżej ocenionej”, dokonano zmiany koncepcji wypełniania przez zamawiającego obowiązków informacyjnych wynikających z art. 92 p.z.p.

Obecnie, zamawiający informuje uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o danej czynności wskazanej w art. 92 ust. 1 p.z.p. niezwłocznie po jej dokonaniu, każdorazowo podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

W toku procesu badania i oceny ofert może także wystąpić sytuacja, w której zamawiający równocześnie wykonuje dwie lub więcej czynności objętych obowiązkiem informacyjnym wynikającym z art. 92 ust. 1 p.z.p. – może wtedy przekazać wykonawcom informację zbiorczą.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, iż informacje, o których mowa w art. 92 ust. 1 pkt. 1 oraz 5-7 p.z.p. podlegają ponadto udostępnieniu na stronie internetowej.

LEX Zamówienia Publiczne
Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami