Przepisy art. 23 ust. 1 p.z.p., dopuszczają możliwość wspólnego ubiegania się wykonawców o udzielenie zamówienia. Jedną z najczęściej stosowanych form jest powołanie konsorcjum wykonawców, które pozwalana kilku wykonawcom wspólnie sprostać warunkom udziału w postępowaniu, uzyskać zamówienie oraz je skutecznie zrealizować.

W takim przypadku zgodnie z art. 23 ust. 2 p.z.p. wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Konsorcjum w przetargu może naruszać prawo konkurencji >>>

W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia z dnia 17 marca 2011 r. (KIO 462/11) stwierdza się, że bezsporne jest, że w art. 23 ust. 2 p.z.p. ustawodawca nałożył na wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia obowiązek ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu i niewyznaczenie pełnomocnika jest uchybieniem temu obowiązkowi.

Celem wprowadzenia tego wymogu jest niewątpliwie ustalenie i ułatwienie zamawiającym przekazywania i otrzymywania oświadczeń i zawiadomień do i od jednego pełnomocnika, a nie każdego z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.

W sytuacji, gdy oferta złożona przez konsorcjum, nie zawiera pełnomocnictwa, zastosowanie znajdą przepisy art. 26 ust. 3a p.z.p., zgodnie z którym jeżeli wykonawca nie złożył wymaganych pełnomocnictw albo złożył wadliwe pełnomocnictwa, zamawiający wzywa do ich złożenia w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.

W sytuacji opisanej w pytaniu, zarówno oferta jak i wymagane przepisami p.z.p. oświadczenia zostały podpisane przez obu członków konsorcjum, jednak nie dołączono do nich ani dokumentu pełnomocnictwa ani innego dokumentu, który potwierdzałby obowiązujące w konsorcjum zasady reprezentacji. Dołączenie do oferty umowy konsorcjum opisującej sposób reprezentacji jego członków, mogłoby zostać uznane za wystarczające i pozwoliłoby odstąpić od obowiązku wzywania wykonawcy do złożenia pełnomocnictwa, jednak także ten dokument nie został zamawiającemu przedstawiony wraz z ofertą. Tym samym stwierdzić należy, że znajdą w tym przypadku zastosowanie przepisy art. 26 ust. 3a p.z.p. uprawniającego i zobowiązującego zarazem, zamawiającego do wystosowania stosownego wezwania do wykonawcy. 

LEX Zamówienia Publiczne
Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami