Uchwalona przez Sejm lipcowa nowelizacja z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1232) wprowadziła zmianę, zgodnie z którą poniżej progów unijnych należy maksymalnie uprościć zamawianie usług niepriorytetowych. Przygotowano dla nich szczególną procedurę wskazaną w art. 5a p.z.p. Jednocześnie skreślono art. 5 ust. 1a p.z.p.

Zmiana w zakresie usług niepriorytetowych wchodzi w życie 19 października 2014 r. Od tego dnia zamawiający udzielający zamówienia na usługi nieprorytetowe o wartości poniżej progów unijnych mają możliwość dokonania wyboru pomiędzy:

1) udzieleniem zamówienia na tzw. zasadach ogólnych, czyli w jednym z trybów przewidzianych do tej pory w ustawie (w tym w trybie zamówienia z wolnej ręki oraz negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zostaną spełnione przesłanki stosowania tych trybów, określone w art. 5 ust. 1b, art. 62 lub art. 67 p.z.p.), a

2) udzieleniem zamówienia zgodnie z określoną przez niego procedurą spełniającą minimalne wymogi określone w art. 5a ust. 2-4 p.z.p.

Przy przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach ogólnych, regulowanych p.z.p., zamawiający może korzystać z uproszczeń przewidzianych treścią art. 5 ust. 1 p.z.p., czyli krótko mówiąc niestosować wymienionych w nim przepisów. Jeśli natomiast zamawiający zdecyduje się na wariant drugi, to sam będzie określał szczegóły zastosowanej przez niego procedury, przy jednoczesnym zastosowaniu zasady przejrzystości, obiektywizmu oraz zasady niedyskryminacji.

Zamawiający muszą jednak pamiętać, że do p.z.p. nie została wprowadzona regulacja przewidująca generalne wyłączenie stosowania jej przepisów do zamówień udzielanych na podstawie art. 5a p.z.p. w przypadku, gdy zamawiający zdecyduje iż sam chce określić procedurę udzielenia zamówienia. Warto jednak wskazać, iż do udzielania zamówienia na podstawie art. 5a p.z.p., nie będą miały zastosowania przepisy Działu III (Przepisy szczególne) oraz część przepisów Działu II (Postępowanie o udzielenie zamówienia).

Pozostałe przepisy p.z.p. co do zasady będą miały odpowiednie zastosowanie, jednak odpowiednie stosowanie tych przepisów wymaga opracowania przez zamawiających procedury dostosowanej do regulacji zawartych w art. 5a p.z.p.

Ponadto, przeprowadzając postępowanie na podstawie art. 5a ust. 2 – 4 p.z.p. zamawiający zobowiązany będzie sporządzić pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia. Jednak sposób określenia przez zamawiającego procedury, o której mowa w art. 5a będzie też wpływał na zakres informacji zawieranych w protokole. Do umów zawieranych na podstawie art. 5a p.z.p. zastosowanie znajdą także przepisy dot. umów w sprawach zamówień publicznych, w szczególności art. 144 p.z.p. zawierający przesłanki dopuszczalnej zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Jeżeli chodzi o środki odwoławcze w postępowaniach prowadzonych na podstawie art. 5a p.z.p., to będą wnoszone przez wykonawców na zasadach ogólnych. Mając na uwadze treść art. 180 ust. 2 p.z.p., w postępowaniach tych odwołanie będzie przysługiwało jedynie od czynności: opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, wykluczenia odwołującego z postępowania oraz odrzucenia oferty odwołującego, co nie stoi na przeszkodzie, aby zamawiający dla czynności nie podlegających rozpatrzeniu w trybie odwołań wnoszonych na podstawie ustawy, przewidział własne zasady wnoszenia środków odwoławczych. Jedynie art. 180 ust. 2 pkt 1 p.z.p. nie znajdzie zastosowania.

Co ważniejsze, w pozostałym zakresie zamawiający samodzielnie będzie kształtował procedury udzielenia zamówienia, uwzględniając np. kolejność etapów postępowania odmiennie niż w procedurze określonej p.z.p., dopuszczając negocjacje w trakcie procedury, samodzielnie określając warunki udziału w postępowaniu i dokumenty na potwierdzenie spełnienia tych warunków.

Źródło: www.uzp.gov.pl