Z mocy przepisu art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907), wykonawcy przysługuje uprawnienie do żądania od zamawiającego wyjaśnienia treści SIWZ. Jednocześnie na zamawiającym spoczywa obowiązek udzielenia wyjaśnień, pod warunkiem że wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji wpłynął do zamawiającego z zachowaniem terminu określonego w p.z.p.

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej powyższy obowiązek można uznać za spełniony, jeśli zamawiający całkowicie rozwieje wątpliwości wykonawcy w kwestii będącej przedmiotem wyjaśnień. Należy zaznaczyć, iż samo podjęcie próby udzielenia wyjaśnień, czy też udzielenie wyjaśnień, które nie stanowią pełnej odpowiedzi na wniosek wykonawcy jest niewystarczające. Nie może być zatem traktowane jako wykonanie dyspozycji normy, wyrażonej w przepisie art. 38 ust.1 p.z.p.

Wyjaśnianie treści SIWZ nie służy bowiem formalnemu wykonaniu obowiązku wyartykułowanego we wskazanym przepisie p.z.p. Taka postawa zamawiającego byłaby sprzeczna z podstawowymi wartościami wynikającymi z art. 7 p.z.p.

Celem wprowadzenia instytucji wyjaśnień jest umożliwienie wykonawcom powzięcie wiedzy, jaka jest niezbędna do podjęcia decyzji dotyczącej udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz sporządzenia oferty.

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 lipca 2013 r. (KIO 1606/13).