Jakie jest dopuszczalne zabezpieczenie dla banku przy kredycie udzielanym gminie?

Czy zabezpieczeniem spłaty kredytu pożyczki udzielanej gminie może być upoważnienie do dysponowania rachunkiem bankowym?

Ewentualne zabezpieczenie kredytu może mieć charakter zabezpieczenia wekslowego ze stosowną deklaracją wekslową lub/i może to być zabezpieczenie hipoteczne na nieruchomościach gminy lub/i może to być gwarancja bankowa innego banku lub poręczenie.

Uzasadnienie

Zgodnie z treścią art. 195 ust. 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w celu zabezpieczenia kredytu lub pożyczki nie można udzielać pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym jednostki samorządu terytorialnego.

Ogólnie zabezpieczenia można podzielić na:
1) osobiste - charakteryzujące się tym, iż osoba dająca zabezpieczenie odpowiada za dług całym swoim majątkiem; do tego typu zabezpieczeń można zaliczyć weksel własny in blanco, poręczenie wekslowe, poręczenie na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), gwarancję bankową, ubezpieczenie kredytu;
2) rzeczowe - w których zakres odpowiedzialności jest mniejszy, ogranicza się bowiem do poszczególnych składników majątku, np. zastaw, przewłaszczenie na zabezpieczenie, hipoteka, kaucja, itp.

Przy udzielaniu kredytu bank może zastosować kilka form zabezpieczenia jednocześnie.