Compliance to system zarządzania zgodnością działalności danej firmy z prawem i nastawiony na zminimalizowanie wystąpienia ewentulanych nieprawidłowości. Compliance jest przy tym, coraz częściej postrzegane jako sposób na uniknięcie kłopotów na wielu płaszczyznach, a szczególnie w obszarze wydatkowania publicznych pieniędzy.

System compliance może pomóc w zamówieniach publicznych >>>

Jak podkreśla Małgorzata Śledziewska, zamówienia publiczne to ogromny obszar działalności, na który składa się wiele rodzajów ryzyka. Dotyczą one zarówno zamawiających, jak i wykonawców. Kwestia świadomości compliance w procesie realizacji zamówień wydaje się tym bardziej istotna w dobie poszukiwanych przez przedsiębiorstwa oszczędności finansowych.

Efektywny system compliance to w zamówieniach komfort pracy zarządu, który podejmuje decyzje, z którymi wiąże się wiele ryzyk, np. ekonomicznych czy prawnych. By decyzje były trafne, powinno się posiadać pełną wiedzę o zidentyfikowanych zagrożeniach. Compliance powinno więc dostarczać wiedzy, która prowadzi do bezpieczeństwa i pokazania możliwych sposobów minimalizowania wszelkich nieprawidłowości.

Rola compliance polega więc na odpowiedniej identyfikacji ryzyk i osób odpowiedzialnych za ich generowanie, a następnie poszukiwaniu tzw. złotego środka, który pozwoli zarządzić tymi ryzykami.

Powyższy artykuł zawiera fragmenty publikacji autorstwa Małgorzaty Śledziewskiej, eksperta w zamówieniach publicznych, opublikowanej na łamach "Rzeczpospolitej".

Źródło: www.rp.pl