Korespondencja przysłana do zamawiającego, niezawierająca ani ceny za wykonanie zamówienia publicznego, ani innych oferowanych elementów nie stanowi oferty w rozumieniu Prawa zamówień publicznych z 29.01.2004 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) dalej p.z.p.

Z uwagi na fakt, że złożona zamawiającemu korespondencja nie jest ofertą, zamawiający nie ma obowiązku postępować z nią w sposób opisany w p.z.p. w tym poddawać jej ocenie, czy weryfikować podmiot, od którego korespondencja ta pochodzi.

Przepis art. 89 p.z.p. dotyczy przesłanek odrzucenia oferty. Jedną z nich jest odrzucenie oferty niezgodnej z ustawą (art. 89 ust. 1 pkt 1 p.z.p.). Prawo zamówień publicznych traktuje, że w postępowaniu niepodzielonym na części, w którym zamawiający nie przewidział składania ofert wariantowych wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę.

Gdyby więc wykonawca złożył więcej niż jedną ofertę w postępowaniu o udzielenie zamówienia, byłyby one niezgodne z ustawą i wszystkie podlegałyby odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 p.z.p. Ustawa p.z.p. nie definiuje terminu „oferta”. Artykuł 14 ust. 1 p.z.p. odwołuje się do Kodeksu cywilnego z 23.04.1964 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 459), dalej k.c., który co prawda także nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem „oferta”, jednakże zawiera regulację art. 66 § 1, zgodnie z którą „oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy”.

W doktrynie zamówień publicznych podkreśla się, że oferta jest oświadczeniem wykonawcy, zawierającym informacje wymagane przez zamawiającego, określone w SIWZ. Oferta złożona przez wykonawcę jest odpowiedzią na ogłoszenie lub zaproszenie do uczestnictwa w danym postępowaniu.

Treść i forma oferty uzależnione są od wymagań zamawiającego oraz wytycznych zawartych w p.z.p. oraz aktach wykonawczych. Oferta oznacza przystąpienie do postępowania o zamówienie publiczne i wyraża wolę zawarcia umowy. Poprzez złożenie oferty, wykonawca akceptuje wszystkie wymogi zawarte w SIWZ dotyczące postępowania, jak i późniejszej realizacji zamówienia.

Korespondencja przysłana do zamawiającego, niezawierającą ani ceny za wykonanie zamówienia publicznego, ani innych oferowanych elementów nie stanowi oferty w rozumieniu p.z.p. Podkreślić należy, że formularz ofertowy nie podlega uzupełnieniu. Z uwagi na fakt, że złożona zamawiającemu korespondencja nie jest ofertą, zamawiający nie ma obowiązku postępować z nią w sposób opisany w p.z.p. w tym poddawać jej ocenie, czy weryfikować podmiot, od którego korespondencja ta pochodzi.

LEX Zamówienia Publiczne
Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami