Pytanie:
Dyrektor niepublicznego przedszkola przekazała po wymaganym uchwałą terminie sprawozdanie roczne z przekazanej dotacji udzielonej na podstawie przepisów ustawy systemie oświaty. W sprawozdaniu wykazała kwotę dotacji należnej oraz kwotę dotacji przekazanej. Kwota dotacji należnej wskazana w sprawozdaniu przez niepubliczne przedszkole ujmuje kwotę nieudzielonej dotacji przez gminę, a wyliczonej według własnego uznania. W wyniku czego powstała różnica między dotacją należną, a dotacją przekazaną, która wskazuje na konieczność przekazania przez gminę dodatkowych środków. Czy takie sprawozdanie stanowi rozliczenie dotacji otrzymanej? Czy może należałoby uznać, że podmiot nie rozliczył się z dotacji i wydać decyzję o zwrocie?

Odpowiedź:
Powyższe okoliczności nie stanowią podstawy żądania zwrotu dotacji.

Uzasadnienie:
Na podstawie art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty - dalej u.s.o., niepubliczne przedszkola otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu gminy. Dotacja może być przeznaczana na wydatki wymienione w art. 90 ust. 3d u.s.o. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji w oparciu o art. 90 ust. 4 u.s.o. Jeśli więc sprawozdanie odpowiada stosownej uchwale (zawiera zestawienie kwot pobranych oraz wydatkowanych z dotacji) i dodatkowo zawiera wyliczenia osoby prowadzącej o wysokości dotacji, jaką jej zdaniem powinna otrzymać, nie ma podstaw do uznania, że takiego rozliczenia nie złożyła.

Jednocześnie akt u.s.o. nie uprawnia gminy do żądania zwrotu dotacji w związku z opóźnieniem złożenia sprawozdania lub ewentualnymi nieprawidłowościami w sporządzeniu rozliczenia. Gmina powinna skorzystać ze swoich uprawnień kontrolnych z art. 90 ust. 3e u.s.o. w celu ustalenia wysokości należnej dotacji w odniesieniu do rzeczywistej liczby uczniów oraz weryfikacji prawidłowości poniesienia poszczególnych wydatków z dotacji. Pomimo ewentualnych uchybień w samym sporządzeniu sprawozdania, osoba prowadząca niepubliczne przedszkole nadal na podstawie art. 90 ust. 2b u.s.o. jest uprawniona do dotacji na uczniów według ich rzeczywistej liczby, a dodatkowo poszczególne wydatki z dotacji muszą mieścić się w tych wymienionych w art. 90 ust. 3d u.s.o. Tryb zwrotu dotacji określa art. 252 ustawy z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych - dalej u.f.p. Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego: wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia jednej z tych okoliczności. Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w wysokości wyższej niż określona w u.s.o. (np. na dzieci niebędące uczniami przedszkola).

Dotacjami nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej (np. gdy pobrała je osoba nieprowadząca publicznego przedszkola). Zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem (sprzecznie z art. 90 ust. 3d u.s.o.), nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości. Również akt u.f.p. nie pozbawia prawa do dotacji w przypadku spóźnionego lub błędnego rozliczania dotacji. Z tego względu dopóki gmina nie ustali żadnych nieprawidłowości w pobraniu lub wydatkowaniu dotacji na gruncie ww. regulacji, nie powinna domagać się zwrotu jakiejkolwiek części dotacji. 

LEX Prawo Oświatowe
Artykuł pochodzi z programu LEX Prawo Oświatowe
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami