Spółka Modertrans zaoferowała ok. 1,146 mln zł za modernizację każdego z 16 tramwajów Duewag N8C, czyli identycznych, jak kupione kilka lat temu z Dortmundu. Jest to jednocześnie niższa cena niż ta, którą zaoferował Modertrans w pierwszym i unieważnionym przetargu na modernizacje tramwajów z Kassel. Wówczas wynosiła ona ok. 1,4 mln zł za sztukę.

Różnica między obecną ceną modernizacji a tą sprzed kilku lat wynika z większego zakresu prac. Tramwaje z Kassel, oprócz wymiany członu środkowego na niskopodłogowy, nowych wizualnie kabin motorniczego po obu stronach (N8C to tramwaje dwukierunkowe), montażu nowych siedzisk, okien i oświetlenia, zyskają dodatkowo klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym złożyły łącznie cztery firmy: Verkehrs Industrie Systeme z Niemiec, Pesa z Bydgoszczy, zakłady Hipolita Cegielskiego z Poznania oraz Modertrans.

Jednak lista potencjalnych wykonawców szybko zawęziła się do zaledwie jednego.

- Wniosek niemieckiego wykonawcy nie został zakwalifikowany, gdyż wykonawca na żądanie zamawiającego w zakresie i terminie przez niego wskazanym nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Modertrans natomiast złożył odwołanie dotyczące referencji Cegielskiego, a dokładnie jego doświadczenia w produkcji do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO w wyroku orzekła, że wykonawca [Cegielski - dop. red.] nie udowodnił, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia. KIO uznała też, że Cegielski nie wykazał spełnienia warunków wiedzy i doświadczenia, stąd został wykluczony z udziału w postępowaniu - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Ostatecznie do drugiego etapu postępowania zakwalifikowano Modertrans oraz Pesę. Ale tylko Modertrans złożył ofertę

- Jesteśmy w trakcie podpisywania umowy z Modertransem. Pierwszych zmodernizowanych tramwajów możemy się spodziewać w Gdańsku jeszcze w tym roku. Wykonawca będzie miał 12 m-cy od momentu podpisania umowy na wykonanie modernizacji wszystkich pojazdów - dodaje Alicja Mongird.

Tramwaje z Kassel oraz Dortmundu będą w pierwszej kolejności kierowane na nową trasę tramwajową na Piecki-Migowo, gdzie nie przewidziano tradycyjnych pętli, a jedynie rozjazdy międzytorowe, pozwalające na "zawracanie" pojazdów dwukierunkowych.

Źródło: www.trojmiasto.pl