Zgodnie z art. 188 ust. 2 pkt 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) zarząd jednostki samorządu terytorialnego może zostać upoważniony do dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami.

Czy zarząd może dokonać zmian w planie wydatków polegających na tym, że dokonuje przesunięć planu wydatków (oczywiście w ramach tej samej grupy wydatków i tym samym rozdziale) z jednego paragrafu na paragraf, który nie posiada planu (paragraf z planem zerowym)?

Odpowiedź

W gestii zarządu jednostki jest dokonywanie zmian w planach finansowych tak własnych jak i podległych jednostek. Skoro plany sporządzane są w szczegółowości dział, rozdział i paragraf, to ich zmiany powinny być dokonywane z analogiczną szczegółowością, co oznacza że zmiana planu poprzez przesuniecie wydatku pomiędzy paragrafami jest równoznaczna z uprzednim przeniesieniem planowanych wydatków na "nowy" nie planowany uprzednio paragraf. Po zmianie planu wydatek przesunięty zostanie pomiędzy paragrafami, a więc nie będzie sytuacji, w której przesuniecie wydatków nie będzie miało pokrycia w paragrafie.

Uzasadnienie

Zgodnie z dyspozycją § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), kierownicy samorządowych jednostek budżetowych mogą dokonywać przeniesień planowanych wydatków w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych oraz w planach dochodów własnych tych jednostek, w granicach upoważnień przyznanych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego.