Czy komisja rewizyjna rady gminy może badać zasadność umorzeń zaległości podatkowych dokonywanych przez burmistrza, i żądać wglądu w dokumenty podatkowe w tym zakresie?

Odpowiedź

Rada gminy i powołane przez nie komisje, a w szczególności komisja rewizyjna, ma prawo kontrolować zasadność umorzeń zaległości podatkowych burmistrza i żądać wglądu w dokumenty podatkowe w tym zakresie.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym - dalej u.s.g. , do kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach tj. m.in. w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) - dalej u.p.o.l .

Na podstawie art. 18a. u.s.g. , rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.

Poza opiniowaniem przez Komisję rewizyjną wykonania budżetu gminy i występowania z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi, na podstawie art. 18a ust. 4 u.s.g. , komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.

W sprawach podatków lokalnych, na podstawie art. 5 ust. 1-4 oraz art. 10 ust. 1-3 u.p.o.l ., Rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości oraz od środków transportu.

Ponadto, Rada gminy może w drodze uchwały, wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe od podatku od nieruchomości (art. 7 ust. 3 u.p.o.l .) oraz w podatku od środków transportowych (art. 12 ust. 4 u.p.o.l .).

Analogiczne rozwiązania przewidziano w:
- art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682), Rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe, niż określone w ust. 1, z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej,
- art. 13e ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), Rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia i ulgi przedmiotowe niż określone w ustawie o podatku rolnym, z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej.

Zgodnie z art. 1c u.p.o.l ., organem podatkowym jest wójt/burmistrz/prezydent, odwołania od jego decyzji rozpatruje samorządowe kolegium odwoławcze.

Rada gminy i powołane przez nie komisje, a w szczególności komisja rewizyjna, na podstawie ustawy o samorządzie gminnym a także na podstawie ustaw podatkowych ma prawo kontrolować zasadność umorzeń zaległości podatkowych burmistrza i żądać wglądu w dokumenty podatkowe w tym zakresie. Ponadto rada gminy może uchwalić dla burmistrza, zasady dotyczące umorzeń zaległości podatkowych wobec gminy.

Na marginesie pytania – umorzenia podatkowe są pomocą publiczną, której udzielenie wymaga spełnienia odpowiednich przesłanek.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.)