Pytanie:
Gmina wydała uchwałę w sprawie regulaminu czystości i porządku, w której jest podana wytyczna do przyjęcia odpowiedniej ilości pojemników i ich pojemności na terenie lokali handlowych - jest uzależniona od powierzchni lokalu. W tym przypadku sklep wielkopowierzchniowy ma obecnie złożoną deklarację na podstawie nieaktualnej uchwały, w której zadeklarowano ilość pojemników o pojemności o ok. 14 razy mniejszej niż wynika to z zapisów nowej uchwały, lecz ilość ta jest wystarczająca dla sklepu. Jeśli sklep złoży deklarację zgodną z nowymi wytycznymi, będzie miał spory nadmiar pustych, niewykorzystanych pojemników.

Co należy zrobić w opisanym przypadku?

Czy w przedmiotowym przypadku jest jakieś odstępstwo od zapisów w uchwale?

Odpowiedź:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - dalej u.u.c.p.g. wprowadza zasady ustalania opłaty za odpady w oparciu o szacunkowe ustalenia ilości wytwarzanych odpadów przez poszczególne podmioty. Zatem, ryczałtowe określenie ilości odpadów nie narusza art. 4 ust. 2 pkt 2 lit. a u.u.c.p.g. Odwołanie się w regulaminie do powierzchni użytkowej lokalu handlowego nie jest również sprzeczne z prawem. "Takie rozwiązanie jest racjonalne, albowiem posłużenie się kryterium powierzchni użytkowej lokalu, jest związane z ilością wytwarzanych odpadów komunalnych w związku z ilością wystawionych do sprzedaży towarów i związanych z tym opakowań, czy liczbą odwiedzających taką placówkę klientów (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 29 listopada 2013 r., II SA/Gl 1213/13).

Podmiot prowadzący sklep może jednak wezwać gminę do usunięcia naruszenia prawa dokonanego uchwałą, a w przypadku, gdy gmina odmówi zmiany w ciągu 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi rady gminy na wezwanie skierować sprawę do sądu, bowiem stosownie do treści art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Skarga musi dotyczyć mechanizmu ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ich wysokości na terenie gminy (lokali handlowych powyżej 50 m[2]powierzchni handlowej), na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Sklep musi jednak udowodnić, że np. minimalna liczba pojemników jest nieadekwatna do ilości faktycznie wytwarzanej ilości odpadów oraz że ustalenia gminy dotyczące wytwarzanych odpadów rażąco odbiegają od ustaleń z lat poprzednich, a także (co jest mało prawdopodobne), że ustalenia dotyczące liczby pojemników nie poprzedziła wnikliwa analiza istniejącego stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy, w tym analiza ilości i skład wytwarzanych odpadów wraz z prognozą zmian oraz cenę za odbiór odpadów. Nie warto podnosić argumentu, że liczba pojemników ustalona w regulaminie jest rażąco wyższa niż liczba pojemników określona przez gminy sąsiednie, bowiem rada gminy nie ma obowiązku kierowania się ustaleniami innych organów samorządów terytorialnych i posiada swobodę w kształtowaniu opłat komunalnych z tytułu odbierania odpadów, działając oczywiście w granicach wyznaczonych przepisami prawa.

Jeśli gmina wykaże przed sadem, w jaki sposób ustaliła wielkości wskazane regulaminie, powołując się na analizę stanu gospodarki odpadami odzwierciedlającą dotychczasowe dane statystyczne w zakresie ilości odpadów odbieranych z poszczególnych nieruchomości wykluczającą przyjęcie rozwiązań odbiegających od rzeczywistość, to prawdopodobieństwo uchylenia kwestionowanego postanowienia regulaminu jest niewielkie. Oznacza to, że sklep będzie musiał skorygować złożoną deklarację i dostosować się do wymagań regulaminu, niezależnie od tego, że w rzeczywistości wytwarza dużo mniej odpadów. 

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami