– Jeżeli jest to zamówienie publiczne, a definicja legalna tego pojęcia określona w ustawie PZP potwierdza, że jest to bezsporne, to jego udzielenie winno być poprzedzone stosowaniem ustawy Prawo zamówień publicznych – mówi Łukasz Czaban, ekspert APEXnet i podkreśla, że warunki decydujące o tym, czy mamy do czynienia z zamówieniem publicznym, w tym przypadku zostały spełnione. Doszło bowiem do zawarcia umowy odpłatnej pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest usługa.

Zdaniem eksperta, podzielenie zamówienia na części, co obniżyło kwotę pojedynczego kontraktu poniżej 30.000 euro, stanowi ewidentne nadużycie. Udzielenie zamówienia powinno być tutaj poprzedzone postępowaniem w jednym z ośmiu przewidzianych w przepisach p.z.p. trybów, jak np. przetarg nieograniczony.

Zamawiający nie może dzielić zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, a w tym przypadku moglibyśmy zamawianie każdej części z osobna właśnie tak zinterpretować - dodaje Czaban.

Jak donosi Newseria Biznes, z raportu Forum Obywatelskiego Rozwoju, przygotowanego na podstawie danych uzyskanych z MEN, tekst podręcznika w zakresie edukacji matematycznej dla części 2-4 podręcznika został podzielony na osobne części. Wartość każdej z nich była niższa niż ustawowy próg tj. 30.000 euro. Ale już jako całość, czyli czteroczęściowy podręcznik wartość kontraktu wzrasta do kwoty 180 tys. zł.

FOR stoi na stanowisku, że to naruszenie p.z.p. jest podstawą do unieważnienia kontraktu z autorkami podręcznika Marią Lorek i Barbarą Ochmańską.

– Jest to nadużycie i absolutnie nie korzysta z jakiejkolwiek obrony. Stanowi o tym art. 32 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, który mówi, że zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości – podkreśla Czaban.

MEN z kolei broni się przed powyższymi zarzutami i podkreśla, iż zamówienie zostało udzielone zgodnie z obowiązującym prawem.

– Na dzień 16 czerwca 2014 r. wartość zamówienia na usługę opracowania autorskiego tekstu w zakresie edukacji matematycznej stanowi kwota uprawniająca do zastosowania art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych – zapewnia Joanna Dębek, rzeczniczka prasowa MEN.

Źródło: Newseria Biznes