Przede wszystkim zarządca infrastruktury kolejowej (PKP PLK SA) i samorząd terytorialny będą mogły czasowo zająć nieruchomości, których eksploatacja jest niezbędna do budowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Uzyskają również prawo do nieodpłatnego zajęcia terenów: wód płynących lub dróg publicznych – na czas realizacji inwestycji kolejowej. Zostaną zobowiązani do wypłaty odszkodowań za ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości i spowodowanie szkód w trakcie procesu inwestycyjnego. Na czasowe zajęcie nieruchomości nie będzie potrzebna zgoda ich właścicieli lub użytkowników wieczystych. Zapewni to szybszą i sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych bez konieczności dokonywania wywłaszczeń.

Proces inwestycyjny będzie szybszy, bo zostanie skrócony termin wydawania pozwolenia na budowę inwestycji kolejowych – do 45 dni (obecnie jest 65) od daty złożenia wniosku o wydanie decyzji w tej sprawie. Jeśli decyzja nie zostanie wydana w wyznaczonym terminie, to organ wyższy w stosunku do organu decyzyjnego, wymierzy karę 500 zł – za każdy dzień zwłoki.

Zaplanowano także rozwiązania wspierające rozwój transportu intermodalnego, tj. łączącego dwa różne środki transportu, np. samochodowy z kolejowym. Przewidziano preferencyjne traktowanie kolejowych przewozów intermodalnych, co będzie realnym wsparciem dla tego segmentu transportu.

Rozwiązania te szczegółowo przedstawiono w przyjętych przez rząd założeniach do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw.
(www.premier.gov.pl)