W dniu 29 kwietnia 2010 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy – Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 106, poz. 672, dalej jako nowelizacja). Nowe przepisy dotyczą w dużej mierze marszałków województw, nakładając na nich pewną ilość nowych obowiązków oraz nadając nowe uprawnienia.

Marszałek województwa w dalszym ciągu jest zobowiązany do prowadzenia rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, aczkolwiek zmieniła się właściwość miejscowa organu. Zgodnie ze znowelizowanym art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 ze zm., dalej jako ustawa) organem właściwym do prowadzenia rejestru jest marszałek województwa właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a w wypadku przedsiębiorcy zagranicznego, który utworzył oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, organem właściwym do prowadzenia rejestru jest marszałek województwa właściwy ze względu na siedzibę oddziału. W wypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę i prowadzącego działalność organizatora turystyki na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, który nie utworzył oddziału na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a zamierza organizować imprezy turystyczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organem właściwym do prowadzenia rejestru jest wybrany przez niego marszałek województwa.
Marszałek województwa jako organ rejestrowy ma również obowiązek przyjmowania dokumentacji przedstawianej przez przedsiębiorcę m.in. w zakresie zabezpieczenia finansowego. Doprecyzowaniu uległ wykaz dokumentów, które marszałek zobowiązany jest przesłać ministrowi właściwemu do spraw turystyki w związku z wpisem do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli przysługuje z mocy ustawy ministrowi właściwemu do sprawy turystyki oraz marszałkowi województwa. Kontrole swym zakresem mogą obejmować m.in. organizowanie imprez turystycznych i działalność agentów turystycznych (i innych osób zawierających z klientami umowy o imprezy turystyczne); doprecyzowaniu uległy przepisy normujące kontrolę w zakresie szkoleń na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (znowelizowany art. 24a ustawy). Dodatkowo marszałek województwa ma obowiązek powołać zespół oceniający obiekty hotelarskie w zakresie spełniania ustawowo określonych wymagań. W skład zespołu powołuje się przedstawicieli marszałka województwa, ponadto mogą być powołane osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub turystycznych, wskazane przez jednostki samorządu gospodarczego i stowarzyszenia działające w zakresie turystyki i hotelarstwa, osoby będące przedstawicielami Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego. Członkowie zespołu wykonują swe czynności za wynagrodzeniem, którego wysokość określi w rozporządzeniu minister właściwy do spraw turystyki.

Nowością jest stworzenie na stronie internetowej ministra właściwego do spraw turystyki Centralnego Wykazu Obiektów Hotelarskich. Podstawą dla niego są dane przekazywane w formie elektronicznej przez marszałków województw dotyczące skategoryzowanych w województwie obiektów hotelarskich zamieszcza się. Wykaz ten jest jawny.

Nowelizacja wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, tj. 17 września 2010 r.

Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad

Czytaj także: 
Usługi turystyczne: rozporządzenia na ostatnią chwilę
Nowa ustawa może wyeliminować małe firmy turystyczne z rynku