"Istnieje pilna potrzeba zmiany zasad rekrutacji dla kandydatów na nauczycieli i naboru do zawodu. Należy zwiększyć liczbę godzin kształcenia praktycznego, bowiem obecnie na kierunkach nauczycielskich jest zbyt mało wiedzy o metodach kształcenia, doborze środków dydaktycznych, czy podstawie programowej. Absolwenci tych kierunków nie posiadają umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych w wystarczającym stopniu." - pisze Związek Nauczycielstwa Polskiego w komunikacie na swojej stronie internetowej.
Jak zauważa związek, nauczyciele nie zdobywają praktycznych umiejętności na studiach, trudno zatem, by nie mieli problemów w pracy dydaktycznej.
ZNP rekomenduje zmiany w systemie kształcenia pedagogów, m.in.: zwiększenie zajęć praktycznych, określenie nowych kryteriów przydatności kandydatów do zawodu nauczyciela, monitorowanie potrzeb systemu oświaty.
"Dzisiaj wielu ekspertów i urzędników państwowych krytykuje sposób uczenia matematyki. Tymczasem na odpowiednie przygotowanie nauczycieli i uczniów do obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki było wiele lat, a także sporo pieniędzy ze środków unijnych w ramach programów związanych z reformą programową, które zostały przeznaczone na inne cele." - podsumowują związkowcy.
ZNP: nikt nie mówi nauczycielom, jak uczyć matematyki
Słabe wyniki matury z matematyki spowodowały, że na nauczycieli tego przedmiotu spadła fala krytyki. ZNP broni pedagogów, podkreślając, że szwankuje cały system kształcenia nauczycieli.