Od 2003 r. niemieckie wydawnictwo Karl-May jest właścicielem słownego wspólnotowego znaku towarowego WINNETOU, odnoszącego się w szczególności do filmów, materiałów drukowanych, biżuterii, perfum, kosmetyków, wyrobów ze skóry, artykułów gospodarstwa domowego, odzieży, gier, artykułów spożywczych, przedstawień i obozów wakacyjnych, a także do transportu osób, zakwaterowania i usług gastronomicznych.
W następstwie złożenia przez niemiecką spółkę Constantin Film Produktion GmbH wniosku o unieważnienie prawa do znaku, w 2013 r. Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (OHIM) unieważnił prawo do tego znaku towarowego, z wyjątkiem "czcionek drukarskich" i "matryc do druku ręcznego". W odniesieniu do pozostałych towarów i usług OHIM stwierdził – odnosząc się do Winnetou jako indiańskiego, fikcyjnego, szlachetnego, dobrego wodza, który jest główną postacią serii powieści niemieckiego autora Karola Maya, a także bohaterem filmów, przedstawień teatralnych lub radiowych – że to oznaczenie jest zarówno opisowe, jak i pozbawione charakteru odróżniającego, w związku z czym nie może być chronione jako znak towarowy ani, w konsekwencji, nie można zastrzec jego wyłączności.
Piątkowym wyrokiem Sąd uwzględnił wniesioną przez wydawnictwo Karl-May skargę na decyzję OHIM i stwierdził nieważność tej decyzji.
Zdaniem Sądu OHIM naruszył zasady autonomii i niezależności wspólnotowego znaku towarowego. Więcej>>