Uczciwość to nie frajerstwo
Z raportu "Uczciwość w szkole" wynika, że aż 68% badanych nigdy nie zetknęło się z poruszaniem w szkole tematu uczciwości – ani podczas lekcji wychowawczych, ani na innych zajęciach. Może więc od tego właśnie powinniśmy zacząć – uczenia dzieci (i to od najmłodszych lat), że uczciwość jest ważną wartością, a nie cechą frajerów. Można to robić, pokazując dobre wzorce z literatury czy filmu, ale też własnym przykładem – bo nasza postawa może mieć na dzieci i młodzież naprawdę duży wpływ. Trzeba też z nimi po prostu rozmawiać, jednak nie poprzez nużące umoralniające monologi, w których będziemy prezentować się jako osoby bez skazy, a które młodzież jednym uchem wpuszcza, a drugim wypuszcza, ale otwarcie i szczerze analizując przyczyny, pytając o za i przeciw. W ten sposób możemy naprowadzać uczniów na właściwe decyzje, wskazywać im inne drogi rozwiązania problemów. Chodzi o to, by pokazać młodym ludziom walory uczciwości, wzmocnić ich odpowiednie postawy i wartości – badania pokazują bowiem, że uwewnętrznione postawy związane z uczciwością są istotnym czynnikiem chroniącym przed ściąganiem i plagiatem.

Kara za ściąganie także dla osoby, która udostępni swoją pracę koledze>>

 

News imagePełną treść artykułu "Recepta na ściąganie" można znaleźć w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 11/2014>>