Egzamin składał się z trzech części: dwóch testów („Język polski w użyciu” – obejmującego pięć zadań, w których odwołano się m.in. do fragmentów „Błękitnej kropki” Carla Sagana oraz artykułu Marty Trepczyńskiej „Ziemia 2.0 – poszukiwania nadal trwają” – oraz „Testu historycznoliterackiego” z dziewięcioma pytaniami odnoszącymi się do tekstów takich jak „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, wiersze Jana Andrzeja Morsztyna „Wiosna” i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Ten czas”, „Pieśń XIV” Jana Kochanowskiego, fragment „Dziadów” cz. III Adama Mickiewicza, „Stabat Mater” Józefa Wittlina, „Tango” Sławomira Mrożka czy „Stary Prometeusz” Zbigniewa Herberta) oraz części pisemnej, w której należało napisać rozprawkę (minimum 300 wyrazów).

 

Arkusz maturalny znów w internecie? CKE dementuje>>

 

Za rozprawkę do 35 punktów

W zadaniach testowych uczniowie m.in. porównywali przyczyny zainteresowania przestrzenią kosmiczną w obu tekstach i syntetycznie opisywali „odkrywanie kosmosu jako potrzebę człowieka”, analizowali różnice między postawami życiowymi w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” i w „Wiośnie”, interpretowali argumenty podmiotu lirycznego w „Pieśni XIV”, oceniali podobieństwo wizerunków matki w „Dziadach” i „Stabat Mater”, tłumaczyli sens „przejdziem w mit” w wierszu „Ten czas”, wskazywali groteskowe elementy w „Tangu” oraz rozważali zgodność postawy Herberta z mitem Prometeusza.

Ponadto uczniowie musieli wykazać się znajomością „Wesela” Wyspiańskiego (określić symbolikę Rycerza) oraz powieści „Rok 1984” Orwella, analizując wybrane elementy graficzne reprodukcji okładki.  Za testy można było zdobyć do 25 punktów, za rozprawkę – do 35, a na całość egzaminu przeznaczono 240 minut. By zdać maturę, trzeba uzyskać przynajmniej 30  proc. możliwych punktów z przedmiotów obowiązkowych.