Szumilas podkreśliła, że celem oświaty jest przygotowanie przyszłych studentów tak, aby bez problemu radzili sobie z nowymi obowiązkami. Z kolei uczelnie powinny odpowiednio kształcić przyszłych pracowników szkół.
- Wspólne cele oświaty i szkolnictwa wyższego widoczne są także w uchwale Prezydium KRASP z 10 września 2012 r. w sprawie priorytetowych obszarów działalności KRASP w kadencji 2012 - 2016, którą przyjęłam z zadowoleniem - powiedziała minister Szumilas. - KRASP uznaje za priorytetowe działania na rzecz nadania edukacji, nauce i kulturze wysokiej rangi w hierarchii celów społeczno-gospodarczych oraz stworzenie im właściwych warunków rozwoju, gwarantujących m.in. wysoką jakość kształcenia studentów, a także prowadzenie działań na rzecz zapewnienia wysokiej jakości kształcenia w różnych formach, m.in. związanych z realizacją idei uczenia się przez całe życie. Wymaga to szczególnej współpracy, choćby w tak istotnych problemach jak kształcenie nauczycieli, istocie zmian programowych w szkole czy kształtu matury 2015.
Jeśli chodzi o tę ostatnią kwestię, minister zapowiedziała, że rozporządzenie w sprawie nowej matury MEN przekaże do konsultacji społecznych już w grudniu. Wprowadzi ono obowiązek zdawania przynajmniej jednego dodatkowego przedmiotu na poziomie rozszerzonym. Inny ma być także sposób prezentowania wyników - prezentowane będą w skali centylowej, dzięki czemu uczeń będzie dokładnie wiedział, jak jego wynik plasuje się na tle pozostałych maturzystów.
Swoje postulaty przedstawili także rektorzy szkół wyższych, którzy zaproponowali wprowadzenie możliwości kształcenia zdolnych uczniów jednocześnie w szkole i na uczelni oraz zwiększenie liczby praktyk w szkołach dla kandydatów na nauczycieli.