Wartość grantu nie może przekroczyć 10 mln złotych, czas jego realizacji: październik 2019 - sierpień 2022.

Nabór na operatora skierowany jest do instytucji doświadczonych we wdrażaniu innowacji edukacyjnych, szczególnie dotyczących rozwoju kompetencji proinnowacyjnych uczniów. Operator powinien dysponować zespołem posiadającym wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie. Celem jego działalności musi być rozwój edukacji, poprawa jakości i efektywności systemu oświaty i/lub rozwój metod i narzędzi edukacyjnych.

 

Pilotaż może stać się podstawą do zmian w systemie edukacji

„Szkoła dla Innowatora” to pilotażowy program, który obejmie uczniów klasy VII z 20 szkół podstawowych zlokalizowanych w różnej wielkości ośrodkach, chętnych do udziału w przedsięwzięciu. Zostanie tam przetestowany model nauczania kompetencji proinnowacyjnych, powstaną niedrogie smart laby, a nauczyciele przedmiotowcy nauczą się współpracować. Pierwsze lekcje z wykorzystaniem wypracowanych rozwiązań zostaną przeprowadzone w roku szkolnym 2020/21.
Pilotaż może stać się podstawą do zmian w systemie edukacji.

 

Uczenie przez tworzenie

- Chcemy wypracować nowe metody nauczania, pokazać dobre wzorce - zapewnia Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości. - Nie chcemy jednak zmuszać nauczycieli, żeby pracowali tylko i wyłącznie kreatywnie, bo taki tryb mógłby doprowadzić do szybkiego wypalenia. Marzą nam się np. warsztaty z majsterkowania połączone z fizyką.

- Połączenie biologii z higieną, techniki z fizyką - spowoduje w umyśle dziecka pojawienie się nowych powiązań - zapewnia Jan Filip Staniłko, dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. - Model uczenia przez tworzenie jest siłą rzeczy zintegrowany, a interaktywna edukacja jest dużo bardziej wydatna, niż tradycyjna.

 

- Już dawno dostrzegaliśmy potrzebę zmian, żeby uczniowie umieli samodzielnie myśleć. Dlatego potrzebna jest zmiana sposobu kształcenia nauczycieli. Wspólnie z ministerstwem nauki przygotowujemy rozporządzenie o standardach kształcenia nauczycieli. Duży nacisk kładziemy na kształcenie praktyczne i dostosowywanie przez nauczycieli procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów  – mówi Dariusz Piontkowski, minister edukacji. – Chcemy kształcić młodych ludzi szeroko, żeby umieli argumentować, krytycznie myśleć i być kreatywni. Chcemy wzmocnić różne metody przekazywania wiedzy. Ten program ma pokazać, że można być kreatywnym na różnych poziomach.

Minister Emilewicz: - Najbliższy rok poświęcimy na selekcję szkół, dopracowanie kształtu programu. Ma on pokazać niesamowitych nauczycieli, jak Ewa Radowicz, dyrektor szkoły z Radowa Małego, popegeerowskiej wsi. Stworzyła tam fantastyczną szkołę, gdzie dzieci miewają lekcje na hamakach. Ale przecież nie o hamaki tu chodzi.

 

Przeludnione klasy a innowacyjność

Minister Piontkowski zapewnia, że nowa podstawa programowa nie hamuje innowacyjnych nauczycieli, tylko nie wszyscy chcą wyjść poza schemat. Na przykład podręcznik nie jest podstawą pracy, lecz jedynie pomocą, a wielu nauczycieli traktuje go jako podstawę. Z kolei liczebność klas wynika z oszczędności samorządów: im liczniejsza klasa, tym mniej kosztuje. Teraz, przy okazji zmiany budżetu z powodu podwyżki płac nauczycieli, ma być wyższa subwencja na mniej liczne klasy.
Problemem pozostaje zachęcenie do pracy w szkole dobrych nauczycieli.

 

 


- Nauczyciele powinni być oceniani- uważa minister Piontkowski. - To temat do przedyskutowania ze związkami zawodowymi. Część wynagrodzenia powinna pełnić funkcję motywującą.

 

Czytaj też: Krótsza droga do najwyższego stopnia awansu >

 

Zdaniem minister Emilewicz w ocenie nauczycieli powinni brać udział także rodzice, nie tylko związki zawodowe.
Projekt "Szkoła dla Innowatora" powstał  na podstawie rekomendacji z raportu, jaki na zlecenie MPiT przygotował zespół ekspertów pod kierunkiem prof. Jana Fazlagica. Został przedstawiony w 2018 r., już po zmianach w podstawie programowej.
Wynika z niego, że polska szkoła powinna kształtować: kreatywność, zdolność rozwiązywania problemów, skłonność do podejmowania ryzyka, wytrwałość, umiejętność współpracy w grupie, współtworzenie.

 

Więcej informacji o projekcie „Szkoła dla Innowatora” na stronie: www.gov.pl/web/przedsiebiorczosc-technologia/szkola-dla-innowatora