Młodsze dziecko w szkole to przede wszystkim konieczność zmodyfikowania dotychczasowego sposobu funkcjonowania i organizacji życia rodziny, ale też szansa na szybsze usamodzielnienie kilkulatka. Z drugiej strony wcześniejsze posłanie dziecka do szkoły to sprawdzian własnych kompetencji rodzicielskich i sprawdzian samodzielności dziecka. Zadania dla rodziców i rodziny jako całości dotyczą trzech etapów:

Etap 1 – przed pójściem dziecka do szkoły:
- nawiązanie kontaktu z przyszłą szkołą, zapoznanie się z jej ofertą poprzez stronę internetową, zebranie opinii innych rodziców,
- uczestniczenie razem z dzieckiem w proponowanych przez szkołę różnych formach działalności – udział w zajęciach otwartych, wykładach dla rodziców, warsztatach dla dzieci, festynach, zajęciach sportowych,
- korzystanie z konsultacji psychologa lub pedagoga w przedszkolu, w przyszłej szkole, w najbliższej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- psychiczne przygotowanie dziecka do pójścia do szkoły, m.in. przez poszerzenie jego kontaktów społecznych, nie tylko z rówieśnikami,
- wzmocnienie różnych kompetencji dziecka, jego wiedzy i umiejętności w różnych zakresach, a szczególnie wzmocnienie jego poczucia kompetencji i zaradności w codziennych sytuacjach;

Etap 2 – okres adaptacji do szkoły:
- zmiana trybu dnia w uzgodnieniu ze wszystkimi członkami rodziny – dziecko będzie teraz przebywało w placówce krócej niż w poprzednich latach, gdy chodziło do przedszkola,
- zmiana form opieki nad dzieckiem w rodzinie i włączenie w nią większej liczby osób, szczególnie gdy dziecko ma daleko do szkoły lub droga nie jest bezpieczna, a rodzice są bardzo zajęci pracą zawodową, muszą do niej dojeżdżać lub często nie ma ich dłużej w domu,
- nawiązanie kontaktów z rodzicami innych dzieci z tej samej klasy lub szkoły oraz z sąsiadami i dzielenie się z nimi opieką (przyprowadzanie do szkoły i do domu, dojazd na dodatkowe zajęcia, pomoc w odrabianiu zadań domowych),
- zmiana organizacji własnych zajęć – konieczność znalezienia czasu dla dziecka;

Etap 3 – codzienne funkcjonowanie dziecka w szkole:
- częste kontaktowanie się z nauczycielami poprzez wizyty w szkole, kontakt mailowy lub telefoniczny – forma kontaktu powinna zostać uzgodniona z nauczycielem,
- monitorowanie postępów dziecka i czuwanie nad nimi – zawsze w porozumieniu z nauczycielami, tak aby nadmierna kontrola nie ograniczała jego aktywności i spontaniczności, lposzukiwanie informacji, gdy w zachowaniu dziecka pojawiają się niepokojące sygnały
– sięganie do internetu, do fachowej prasy, konsultacje z pedagogiem czy psychologiem szkolnym lub w poradni, zasięganie rady innych rodziców, zasięganie rady wychowawcy, konsultacje z innymi specjalistami – wszystkie te działania powinny poprzedzać ewentualną decyzję pójścia do psychologa czy innego specjalisty.
 
Jest to fragment artykułu prof. dr hab. Anny Izabeli Brzezińskiej i dr Magdaleny Czub - "Sześciolatek w szkole - wyzwania, zagrożenia i szanse", opublikowanego w kwartalniku "Przed Szkołą" nr 4/2012>>

Polecamy: Sześciolatek u progu edukacyjnej dojrzałości