Jak zaznaczyła, zgodnie z przyjętymi założeniami, zmiany będą wprowadzane w sposób ewolucyjny, a nie rewolucyjny i zostaną wdrożone w tym roku tylko w pierwszych klasach. Cały system szkolnictwa zostanie objęty zmianami w 2026 r.
"Szczególny nacisk położyliśmy na trzy kluczowe kwestie: rozwijanie gry zespołowej i pracę w zespole (przy zachowaniu szczególnej troski o najzdolniejszych uczniów), lepszą korelację treści przedmiotów oraz większą autonomię w zarządzaniu dla dyrektorów szkół. Wierzę, iż wypracowane w porozumieniu z całym środowiskiem zmiany podniosą jakość polskiego szkolnictwa artystycznego" - podkreśliła Omilanowska.
Poinformowała, że Centrum Edukacji Artystycznej opracowało przykładowe programy nauczania, które będą pełniły rolę merytorycznego i dydaktycznego przewodnika po nowych lub zmienionych przedmiotach w szkołach muzycznych i plastycznych. Ogłoszony zostaje też konkurs na napisanie 119 programów nauczania dla szkół muzycznych.

Plany ramowe w szkołach artystycznych wkrótce na nowych zasadach>>

Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych stworzyło specjalny pakiet szkoleń dla nauczycieli, pozwalający na poszerzenie ich kompetencji m.in. w zakresie prowadzenia zespołów, czy pracy z najmłodszymi uczniami.
"Ze względu na konieczność przygotowania odpowiednich materiałów dydaktycznych dla szkół muzycznych w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie, będzie można sfinansować zamówienie i prawykonanie nowego utworu muzycznego. Mogą to być kompozycje na dowolny zespół muzyczny czy instrument solowy, zaś utwory mogą mieć zarówno charakter dydaktyczny, jak i koncertowy. Także priorytety Edukacja artystyczna oraz Infrastruktura szkolnictwa artystycznego umożliwiają finansowanie działań związanych z wdrażaniem reformy szkolnictwa artystycznego" - poinformowała minister kultury.
"Liczę, iż radość muzykowania zespołowego, możliwość wybrania nowych specjalności i specjalizacji przez uczniów szkół muzycznych i plastycznych, a także większa autonomia szkół w kreowaniu własnej podmiotowości wpłyną na rozwój całego szkolnictwa artystycznego" - napisała Omilanowska.

Łatwiej o pracę w szkole artystycznej>>

Zaznaczyła, że cały proces przygotowywania zmian był prowadzony w duchu współpracy ze wszystkimi środowiskami. "Wierzę zatem, iż twórcze podejście oraz zaangażowanie, które towarzyszyło wszystkim w dotychczasowych pracach, będą jeszcze większe w procesie realizacji zmian" - dodała.
Minister kultury życzyła nauczycielom, by codzienny kontakt ze sztuką stanowił nieustanną inspirację do pracy nad talentami artystycznymi wszystkich uczniów szkół muzycznych, plastycznych i baletowych oraz by szanse jakie dają wprowadzane od tego roku zmiany zostały w pełni wykorzystane dla rozwoju indywidualnego oraz całego środowiska artystycznego. (PAP)

Uczniowie w klasach I-III tylko z oceną opisową>>