Celem nowelizacji jest usprawnienie procesu wydawania orzeczeń przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w kontekście dużej liczby wniosków związanych z przesunięciem realizacji obowiązku szkolnego. Opinie do projektu są jednak raczej krytyczne, proponowanym rozwiązaniom zarzuca się wręcz, że pogorszą sytuację niepełnosprawnych uczniów.
Rządowe Centrum Legislacji sceptycznie podchodzi do przepisu, który umożliwi umieszczanie w decyzji odmownej zaleceń, dotyczących pomocy, jaką powinno otrzymywać dziecko.

Pełnoletni uczeń sam wystąpi o opinię poradni>>

Rządowi prawnicy podkreślają, że zalecenia powinny znaleźć się tylko w rozstrzygnięciach pozytywnych - przesądzających o konieczności udzielenia dziecku konkretnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Według RCL, jeżeli eksperci oceniający wniosek wydają orzeczenie odmowne, ale jednocześnie widzą potrzebę wydania zaleceń, to powinny się one znaleźć w odrębnym dokumencie.
"Wiążą się bowiem z diagnozą i stwierdzonymi potrzebami ucznia, nie zaś z rozstrzygnięciem merytorycznym" - argumentuje RCL w opinii.

Placówki oświatowe nie powinny mieć wpływu na orzeczenie o kształceniu specjalnym?>>