Jak wygląda procedura założenia gimnazjum? Jakie należy spełniać warunki, czy wymagane jest porozumienie z gminą?

Zakładając, że organem prowadzącym gimnazjum będzie osoba fizyczna, należy spełnić wszystkie warunki określone w art. 82 ustawy o systemie oświaty.
1. Osoba fizyczna może zakładać szkoły niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek (w tym wypadku - gminę).
2. Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:
1) oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;
2) wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:
a) możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
b) realizację innych zadań statutowych,
c) bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) statut szkoły lub placówki;
4) dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;
5) zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 w przypadku szkoły podstawowej oraz gimnazjum, a także w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności.
3. W przypadku gimnazjum ubiegającego się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności, wpis do ewidencji może nastąpić, jeżeli osoba prowadząca przedstawi pozytywną opinię kuratora oświaty o spełnianiu wymagań określonych w art. 7 ust. 3.
Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Należy zwrócić uwagę, czy:
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:
1) nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
2) datę i numer wpisu do ewidencji;
3) nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
4) osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
5) adres szkoły lub placówki.
Istnym jest również, w niżej opisanym wypadku, że:
Organ, o którym mowa wcześniej, wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli:
1) zgłoszenie nie zawiera wskazanych i mimo wezwania nie zostało uzupełnione w wyznaczonym terminie;
2) statut szkoły lub placówki jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.
Osoba prowadząca szkołę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa wcześniej, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji.
Zakładając niepubliczne gimnazjum, należy pamiętać, że:
Wniosek o wpis do ewidencji należy kierować na piśmie. W przepisach wspomniano artykułu ustawy brak jest wyraźnej wzmianki o potrzebie załączania do wniosku określonych dokumentów potwierdzających niekaralność osoby fizycznej środkiem karnym zakazu prowadzenia działalności oświatowej (por. art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty).
Moim zdaniem, należy załączyć do wniosku zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnegoo nieorzeczeniu wobec osoby zamierzającej prowadzić szkołę środka karnego zakazu prowadzenia działalności oświatowej.
Data rozpoczęcia funkcjonowania gimnazjum powinna być tak oznaczona, aby było możliwe rozpoczęcie zajęć z dniem 1 września danego roku szkolnego. Wynika to z organizacji szkół obejmującej okresy roku szkolnego zgodnie z art. 63 ustawy o systemie oświaty.
Gimnazja niepubliczne z mocy samego prawa (art. 85 ust. 1) uzyskują uprawnienia szkoły publicznej już z dniem rozpoczęcia działalności.
Wnioskodawca powinien opisać warunki lokalowe działalności, które będą odpowiadały standardom wymagań dla tego typu obiektów działalności publicznej. Potwierdzeniem bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy są m.in. opinie właściwego inspektora sanitarnego i Państwowej Straży Pożarnej.
Z dyspozycją art. 82 ust. 2 pkt 5 zgodne jest sporządzenie zestawienia imion i nazwisk dyrektora i nauczycieli gimnazjum, które będzie obejmowało dokładne określenie poziomu, kierunku (specjalności) wykształcenia każdej z tych osób oraz posiadanie przygotowania pedagogicznego, z uwzględnienie informacji, jakie przedmioty nauczania lub rodzaj zajęć proponuje się przydzielić.

  • przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm).