W mieście funkcjonują dwa odrębne przedszkola samorządowe jako jednostki budżetowe. Burmistrz zamierza jedno z przedszkoli przekształcić w filię drugiego.
Jak powinna wyglądać procedura tego przekształcenia i na jakiej zasadzie działa filia?
Czy nadal jest to jednostka budżetowa, tyle, że pod inną nazwą i ma swój plan finansowy i kierownictwo?
Czy zostaje całkowicie włączona do drugiego przedszkola?

W przepisie art. 3 pkt 1 stwierdza się, ze "ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole".
Oznacza to, że również przepisy dotyczące przekształcenia mają zastosowanie w odniesieniu do przedszkola.
W przypadku przekształcenia szkoły, przepis art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty "nakazuje stosowanie odpowiednio" przepisów art. 59 ust. 1-5.
Zastosowanie przepisów art. 59 wymaga analizy interesów różnych podmiotów prawa oświatowego, nie tylko organu prowadzącego, ale i użytkowników szkół. [por. uwagi do uzasadnienia wyroku TK z dnia 8 maja 2002 r., K 29/00, OTK 2002, nr 3, poz. 30].
"Przekształceniem" można określić każdą zmianę organizacyjną zmierzającą do częściowej likwidacji szkoły, również tej, która tą zmianą jest zapoczątkowana (np. "stopniowe wygaszanie").
Dlatego też, za przekształcenie należy uznać zmianę statusu dotychczas samodzielnej szkoły na status szkoły niesamodzielnej (szkoły filialnej), podporządkowanej innej szkole.
Zgodnie z przepisami art. 59 ustawy o systemie oświaty:
"1. Szkoła publiczna, może być zlikwidowana (przekształcona) przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu.
2. Organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu.
3. Szkoła prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego mogą zostać zlikwidowane po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Opinia, o której mowa, jest wydawana w drodze postanowienia, na które służy zażalenie."
Szkoła filialna nie jest samodzielną jednostką organizacyjną. Jest organizacyjnie podporządkowana szkole macierzystej, którą kieruje dyrektor. Tylko dyrektor szkoły - zgodnie z kompetencjami ustawowymi określonymi w art. 39, między innymi:
  • "dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki;
  • decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki, przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki."
"Uprawnienia, o których mowa w art. 39 ust. 3, nie przysługują dyrektorom jednooddziałowych przedszkoli oraz kierownikom szkół podstawowych (szkół filialnych) podporządkowanych organizacyjnie innej szkole. Uprawnienia te przysługują odpowiednio organowi prowadzącemu przedszkole lub dyrektorowi szkoły, któremu szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana."

Przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).