Wprowadzany ład pozwala zmienić szkolny budynek w „trójwymiarowy podręcznik”. Twórcami tej idei są Anne P. Taylor i George Vlastos, którzy popularyzują ją od prawie kilkudziesięciu lat - podkreśla Aleksander Pawlicki w artykule "Szkoła jako trójwymiarowy podręcznik"; tekst ukaże się w "Dyrektorze Szkoły" nr 2/2018.
1. Pokaż mechanizm działania
Szkolne otoczenie powinno wzbudzać w uczniach naturalną ciekawość i zachęcać do zadawania pytań.
Okryta przezroczystą płytą instalacja elektryczna, widoczne elementy mechanizmów urządzeń - to świetny pretekst, by wytłumaczyć podstawy fizyki lub techniki.
2. Zachęć do kreatywności
Autor radzi również stosowanie pleksiglasowych nakładek na ławki. Między blatem a tworzywem można położyć ilustracje czy teksty, które uczniowie łączą, przekształcają lub komentują, pisząc flamastrami. Rozwija to kreatywność i uczy, jak rozwiązywać problemy.
3. Zadbaj o ciągłe zmiany
Sposób ekspozycji roślin, pamiątek i książek powinien być zachętą do oglądania i stawiania pytań. Prowokować do spojrzenia raz jeszcze na coś dobrze znanego mogą także zmieniające się kartki z zagadkami leżące np. na pobliskim parapecie.
Więcej na ten temat w lutym, w miesięczniku "Dyrektor Szkoły">>