W Międzynarodowym Badaniu Postępów Biegłości w Czytaniu PIRLS 2016 polscy czwartokasiści zajęli 6. miejsce wśród uczniów z 50 krajów z całego świata.
W Polsce w badaniu uczestniczyło około 5 tys. uczniów klas czwartych ze 150 szkół podstawowych w całym kraju. Na całym świecie w badaniu wzięło udział 51 krajów.
Wcześniejsze pójście do szkoły bez większego znaczenia
Dzieci, które w 2012 r. poszły do szkoły jako sześciolatki, mają w klasie czwartej podobne osiągnięcia w czytaniu jak dzieci, które rozpoczęły naukę w wieku siedmiu lat. Różnica (na korzyść starszych) wynosi zaledwie 2 punkty i jest statystycznie nieistotna.
Jest to ciekawe w kontekście gorących dyskusji, jakie toczono wokół obniżenia wieku realizacji obowiązku szkolnego.
Trwało w Polsce od 2009 r. - przez pierwszych pięć lat decyzję o tym, czy sześciolatek rozpocznie naukę podejmowali rodzice. Rząd Platformy Obywatelskiej przeforsował wprowadzenie obowiązku szkolnego sześciolatków w 2015 r., jednak nowa partia rządząca zdecydowała się w 2016 r. powrócić do poprzednich rozwiązań.
Czwartoklasiści niezbyt zachwyceni szkołą
W Polsce, we francuskiej części Belgii, Czechach i Słowenii czwartoklasiści mniej lubią szkołę niż w którymkolwiek kraju Europy. Jeszcze mniej lubią szkołę jedynie mali Chińczycy w Hong Kongu, Makau i na Tajwanie
Czytanie i lekcje czytania wywołują u polskich czwartoklasistów umiarkowany entuzjazm. Pod względem postawy wobec czytania zajmują oni 31. miejsce, a wobec lekcji czytania – 14.
Statut przedszkola po reformie oświaty>>