W lutym 2008 r. dyrektor szkoły otrzymał wiadomość od nauczyciela pełniącego funkcję szkolnego inspektora bhp o wypadku, który miał miejsce we wrześniu poprzedniego roku.
Przeskakując przez płot otaczający szkołę uczeń klasy maturalnej upadł i skręcił nogę. Działo się to w obecności i za zgodą nauczyciela wychowania fizycznego.
Jakie działania powinien podjąć dyrektor szkoły, w związku z uzyskanymi informacjami?
Jakie wynikają stąd konsekwencje dla nauczyciela wychowania fizycznego i nauczyciela- pracownika bhp?

Zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny w szkołach, w tym również procedury postępowania w razie wypadków osób pozostających pod opieką szkoły, określone zostały w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69). Przepisy tego rozporządzenia szczegółowo określają zasady postępowania w razie wypadku osoby pozostającej pod opieką szkoły oraz obowiązki dyrektora szkoły (lub upoważnionego przez niego pracownika szkoły) oraz nauczyciela, który powziął wiadomość o wypadku. Do obowiązków nauczyciela należało zapewnienie opieki poszkodowanemu oraz zawiadomienie dyrektora szkoły o zaistniałym wypadku.


Jeśli dotychczas nie zostały dokonane czynności związane z wypadkiem (postępowanie powypadkowe oraz sporządzenie dokumentacji powypadkowej) - należy ich bezzwłocznie dopełnić.

Przepisy wskazanego na wstępie rozporządzenia nie zawierają regulacji określających zasady odpowiedzialności za naruszenie tych obowiązków. Z obowiązujących przepisów prawa wynika, że obowiązkiem każdego pracownika jest przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 100 ust. 2 pkt 3 Kodeksu pracy). Za naruszenie tego obowiązku pracownika pociągnąć można do odpowiedzialności służbowej (art. 108 Kp). Odpowiedzialności tej podlegają również nauczyciele mianowani i dyplomowani (art. 75 ust. 2 KN).