Minister edukacji podpisała w czwartek, 3 lipca,  dokument, który stanowi podstawę do planowania działań w nadchodzącym roku szkolnym. Wyszczególniono w nim podstawowe kierunki realizacji polityki edukacyjnej państwa, w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego.
Jako priorytetowe wskazano:
- wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego;
- podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych;
- działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów;
- kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
Z tymi zagadnieniami wiążą się podane w dokumencie tematy kontroli planowych oraz zakresy ewaluacji szkół i placówek. Będą one realizowane przez kuratorów oświaty w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa mają znaczenie także dla planowania pracy przez placówki doskonalenia nauczycieli. Po zmianie przepisów (październik 2012 r.) zadaniem tych placówek jest organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie m.in. wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty. Placówki te w nadchodzącym roku szkolnym mają zatem obowiązek udostępnienia nauczycielom oferty doskonalenia obejmującej zagadnienia najistotniejsze z punktu widzenia realizowanej polityki edukacyjnej.
W roku szkolnym 2013/2014, monitorowaniu zostanie poddany proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach oraz wspieranie szkół przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki doskonalenia nauczycieli w realizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.