Stymulacja polisensoryczna w Sali Doświadczania Świata polega na pobudzaniu zmysłów przy pomocy różnych bodźców, m.in. kolorowego światła, zapachów, przedmiotów o różnych kształtach, fakturach i temperaturach. Metoda powstała w Holandii i jest określana niderlandzkim słowem Snoezelen.
Wśród specjalistycznych urządzeń, przekazanych przez fundację znalazł się projektor z tarczami obrotowymi, tor świetlno-dźwiękowy, kabina lustrzana z kolumną wodną, basen z kulkami podświetlanymi, podwieszana huśtawka oraz lampy do aromaterapii wraz z olejkami.
Działające w Jarosławiu Miejskie Przedszkole Montessori od 1994 roku prowadzi pracę edukacyjno-wychowawczą w oparciu o metody Marii Montessori (metoda ta kładzie nacisk na swobodny rozwój dzieci, wspieranie ich spontaniczności, twórczości). W zajęciach przedszkolnych wykorzystywane są m.in. gry i zabawy kształtujące charakter, wrażliwość i inteligencją emocjonalną dzieci, wprowadza się elementy muzykoterapii, ćwiczenia i zabawy zapobiegające ryzyku dysleksji.
Jak powiedziała dyr. przedszkola w Jarosławiu Janina Szajny Sala Doświadczania Świata, w której wykorzystywane są różnorodne, zmieniające się bodźce, będzie uzupełnieniem dotychczasowych zajęć. Podkreśliła, że dzieci poznają świat nie tylko oczami, ale i dotykiem, węchem, i do ich prawidłowego rozwoju potrzebna jest stymulacja wszystkich zmysłów. Ćwiczenia i zabawy w Sali pobudzają ciekawość dzieci, rozwijają ich procesy poznawcze, sprzyjają integracji.
„Dzięki tym zajęciom u dzieci, zarówno pełnosprawnych, jak i z deficytami rozwojowymi, wzrasta poczucie bezpieczeństwa, zmniejsza się poziom lęku, stają się otwarte, lepiej adaptują się w przedszkolu, a u dzieci nadpobudliwych obserwuje się wyciszenie, lepszą koncentrację” – mówiła Szajny.
Wśród podopiecznych przedszkola znajdują się dzieci m.in. z porażeniem mózgowym, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością ruchową.
Podobna Sala Doświadczania Świata zostanie otarta w czwartek w rzeszowskim Zespole Szkół Specjalnych im. UNICEF. Tam będzie wspierać edukację uczniów z zaburzeniami rozwoju, m.in. z autyzmem i zespołem Aspergera.
Fundacja Rosa powstała w 2004 roku. Jest organizacją pożytku publicznego. Zajmuje się wspomaganiem dzieci i młodzieży w zakresie edukacji i terapii. Jednym z aspektów jej działalności jest wspieranie placówek specjalistycznych poprzez wyposażanie pomieszczeń terapeutycznych do rehabilitacji dzieci z deficytami rozwojowymi oraz niepełnosprawnych w ramach programu Doświadczanie Świata.
Fundacja prowadzi też akcję „Twoja Szkoła”, której celem jest wspieranie placówek edukacyjnych, realizuje program „Pokój Uśmiechu”, dzięki któremu w lecznicach powstają przyjazne miejsca, takie jak poczekalnie i pomieszczenia do zabawy. (PAP)
api/ ls/