Ramowe plany nauczania to rozporządzenie ministra edukacji, w którym określone jest, ile godzin nauczania danego przedmiotu w tygodniu uczniowie będą mieli na danym etapie nauczania, w danej klasie.
Projekt nowego rozporządzenia ws. ramowych planów nauczania został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Jest on konsekwencją zmiany struktury szkół, m.in. przywrócenia 8-letniej szkoły podstawowej i 4-letniego liceum ogólnokształcącego oraz nowej podstawy programowej dla tych szkół. Podstawa programowa kształcenia ogólnego to również rozporządzenie ministra edukacji. Opisane jest w nim, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu na danym etapie edukacji. Nauczyciel ma obowiązek zrealizowania w pracy z uczniami wszystkich treści w niej zawartych.
Zasadniczą zmianą w stosunku do dotychczas obowiązujących ramowych planów nauczania jest ich sama konstrukcja. Dotychczasowe ramowe plany nauczania określały minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na realizację poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z wychowawcą. Proponowane w projekcie rozporządzenia ramowe plany nauczania określają tygodniową liczbę godzin obowiązkowych zajęć.
Zgodnie z podstawą programową w 8-letniej szkole podstawowej, tak jak dotąd, w klasach I-III będzie edukacja wczesnoszkolna. Od I klasy uczniowie będą się także uczyć języka obcego. Ramowy plan przewiduje w każdej klasie na tym etapie 20 godzin lekcji tygodniowo. Podziału godzin w każdej klasie na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne (edukacja polonistyczna, język obcy nowożytny, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja matematyczna, edukacja informatyczna i edukacja techniczna) dokonywać będzie nauczyciel prowadzący te zajęcia. Jednocześnie zaznaczono, że na naukę języka obcego należy przeznaczyć po 2 godziny tygodniowo w każdej klasie, a na zajęcia wychowania fizycznego po 3 godziny tygodniowo.
W IV klasie rozpocznie się nauczanie przedmiotowe. Uczniowie będą mieli: język polski, język obcy nowożytny, matematykę, informatykę, historię, przyrodę, muzykę, plastykę, technikę i wychowanie fizyczne. Naukę prawie wszystkich tych przedmiotów będą kontynuować do końca szkoły podstawowej. Od V klasy w miejsce przyrody wprowadzone zostaną geografia i biologia. W klasie VII dojdą drugi język obcy, chemia i fizyka, a w klasie VIII - wiedza o społeczeństwie i edukacja dla bezpieczeństwa. Zajęcia z techniki uczniowie będą mieli do VI klasy włącznie, a z muzyki i plastyki - do VII klasy włącznie.
I tak, zgodnie z projektem ramowego planu nauczania dla szkół podstawowych, w klasach IV-VIII uczniowie będą mieć po 5 lekcji języka polskiego w tygodniu, po 4 lekcje matematyki i po 3 lekcje pierwszego języka obcego; wymiar nauczania drugiego języka obcego - po 2 lekcje w tygodniu.
Historii uczniowie będą mieli w IV klasie jedną lekcję w tygodniu, a w klasach V-VIII - 2 lekcje.
Przyroda w IV klasie będzie miała wymiar dwóch lekcji w tygodniu, geografia - jednej lekcji w klasach V-VI i VIII oraz dwóch lekcji w klasie VII, biologia - jednej lekcji w klasach V-VII i dwóch w VIII klasie. Chemia i fizyka będą miały wymiar po dwie lekcje klasach VII i VIII.
W klasach IV-VIII uczniowie będą mieli jedną w tygodniu lekcję informatyki i cztery lekcje wychowania fizycznego. W klasach IV-VII wymiar zajęć z plastyki i muzyki to po jednej lekcji, a w klasach IV-VI - po jednej lekcji techniki.
Wiedza o społeczeństwie będzie prowadzona w VIII klasie w wymiarze dwóch lekcji w tygodniu, a edukacja dla bezpieczeństwa - w wymiarze jednej lekcji w tygodniu.
W 4-letnich liceach ogólnokształcących wszyscy uczniowie przez cały czas nauki, czyli w klasach I-IV będą mieli po 4 lekcje polskiego w tygodniu, po 3 lekcje pierwszego języka obcego, po 2 lekcje drugiego języka obcego, po 2 lekcje historii, po 1 lekcji geografii, biologii, chemii, fizyki oraz po 3 godziny WF. Wymiar matematyki to po 3 lekcje w klasie I i III i po 4 lekcje w klasie II i IV.
Zajęcia z informatyki będą w liceach obowiązkowe dla wszystkich w klasach I-III w wymiarze jednej lekcji tygodniowo, a wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości w klasach I-II po jednej lekcji. Edukacja dla bezpieczeństwa będzie w I klasie w wymiarze jednej lekcji, w tej samej klasie uczniowie będą mieli jedną lekcję filozofii lub plastyki lub muzyki.
Dyrektor liceum będzie też ustalał przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń będzie wybierał od 2 do 3 takich przedmiotów. Poza wymiarem podstawowym obowiązkowym dla wszystkich w ramowym planie zapisano wymiar rozszerzeń dla poszczególnych przedmiotów. W przypadku języka polskiego, historii muzyki, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii – po 8 lekcji tygodniowo. W przypadku języka obcego nowożytnego, historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki – po 6 lekcji tygodniowo.
Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem historii muzyki, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii, są realizowane w klasach I–IV. Historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia może rozpocząć się w klasie I, II lub III.
Reforma edukacji ma w miejsce obecnie istniejących typów wprowadzić: 8-letnią szkołę podstawową, 4-letnie liceum i 5-letnie technikum oraz dwustopniowe szkoły branżowe; gimnazja mają zostać zlikwidowane. Zmiany miałyby się rozpocząć od roku szkolnego 2017/2018.
Jako pierwsi zgodnie z nową podstawą programową uczyć się mają uczniowie klas I, IV i VII szkoły podstawowej oraz I klasy szkoły branżowej. To od tych klas rozpocznie się jesienią 2017 r. zmiana w nauczaniu. Nowa podstawa będzie wprowadzana stopniowo, tak by docelowo objąć wszystkie roczniki. Projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej jest obecnie w konsultacjach publicznych, które potrwają do 30 stycznia. (PAP)
Danuta Starzyńska-Rosiecka (PAP)
dsr/ dym/