Badania dotyczące nauczania filozofii przeprowadził IBE. Z raportu wynika, że w roku szkolnym 2013/2014 spośród 14.377 szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Polsce filozofii nauczano tylko w 196 szkołach (41 gimnazjów i 155 szkół ponadgimnazjalnych), w tym – zgodnie z informacjami od dyrektorów tych szkół – tylko w 18 liceach nauczano jej w ramach przedmiotu filozofia w zakresie rozszerzonym.
"Najczęściej wskazywanym przez nauczycieli jako najważniejszy celem nauczania filozofii jest samodzielne i twórcze myślenie. Zdaniem większości nauczycieli, jeśli uczniowie biorą udział w zajęciach z filozofii dobrowolnie, to decydują się na to, ponieważ lubią dyskutować i ciekawią ich zagadnienia poruszane na zajęciach, a sama filozofia wydaje im się atrakcyjną dziedziną. Tylko co czwarty nauczyciel uważa, że motywacją uczniów jest przygotowanie się do matury z filozofii." - wskazują autorzy badania. 

Filozofii w liceum będzie uczył nauczyciel akademicki>>

Z badań IBE wynika także, że wielu pedagogów krytykuje podstawę programową nauczania filozofii.
"Około połowa ankietowanych nauczycieli uważa, że podstawa programowa nie wymaga zmiany, zarazem około połowa uważa, że należy w niej coś zmienić, w tym prawie 30% uważa, że należy zmienić całą podstawę. Najwyraźniejszy postulat nauczycieli dotyczy zredukowania jej treści" - czytamy w raporcie. Wielu pedagogów podkreśla także, że dla nauczania tego przedmiotu kluczowa jest autonomia nauczyciela, a w rozwijaniu samodzielnego myślenia u uczniów pomaga łagodne ocenianie. Raport>>