– Dziś uczniowie czerpią wiedzę z różnych źródeł, dlatego rolą nauczyciela już nie jest przekazywanie paczek wiedzy. Nauczyciel staje się osobą towarzyszącą uczniom, kimś, kto daje im szansę, by odkrywały świat – mówiła prof. dr hab. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Podobnego zdania była dr Małgorzata Sidor-Rządkowska, ekspertka ds. mentoringu i tutoringu: – Nauczyciel jest przewodnikiem w dokonywaniu wyborów. Przewodnikiem, który słucha a nie narzuca – podkreśliła.
Elżbieta Piotrowska-Gromniak, prezes Stowarzyszenia „Rodzice w Edukacji” zwróciła uwagę, jak ważna jest otwartość nauczyciela na współpracę. Przypomniała, że prawo pozwala na tworzenie rad szkoły, tymczasem ma je tylko 0,3% polskich placówek oświatowych a rady rodziców są często fasadowe. – Rodzice trzymani w izolacji od szkoły, będą w stosunku do niej niechętni – mówiła.
Colin Rose: sama technologia nie zapewni szkole sukcesu>>
Zdaniem Piotra Czekierdy, prezesa Collegium Wratislaviense, ważną rolą nauczyciela jest pokazanie uczniom ambitnego celu, który jest inspirujący. Nie bez znaczenia jest też wymagający trening i relacja mistrz-uczeń. Z kolei dr hab. Marek Piotrowski, dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji uważa, że nauczyciele powinni zrezygnować z oceniania za poziom na rzecz oceniania za postęp.
Prowadząca debatę Elżbieta Piotrowska-Albin, dyrektor Segmentu Edukacja Wolters Kluwer, dodała jeszcze jeden ważny postulat – edukację trzeba budować na szczęściu ucznia.
Anna Satel
Dowiedz się więcej z książki | |
Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków
|