"Analiza zaproponowanego modelu zarządzania systemem oświaty wskazuje na zwiększenie kompetencji kuratorów oświaty, a zmniejszenie uprawnień jednostek samorządu terytorialnego. Założenie to budzi moje wątpliwości, ponieważ wzmacniając uprawnienia, obniża się wymagania stawiane kandydatom na te stanowiska" - czytamy w opinii resortu. Podkreślono w niej, że dyrektor szkoły musi mieć wyższe kwalifikacje niż kurator, od którego nie wymaga się np. ukończenia studiów podyplomowych z zakresu organizacji i zarządzania oświatą.
"Podobne zastrzeżenia budzi, w odniesieniu do kandydatów na kuratorów brak warunku posiadania stopnia awans zawodowego - nauczyciel dyplomowany" - dodaje MNiSW.
Wątpliwości resortu budzi też ograniczenie wpływu jednostek samorządu terytorialnego na funkcjonowanie szkoły, zauważa, że skoro gminy odpowiadają finansowo za prowadzenie placówek oświatowych, to powinny mieć większe uprawnienia do kierowania tymi podmiotami.
RPD: reforma pogłębi różnice edukacyjne między wsią a miastem>>