- Życie społeczne, a więc współistnienie i współdziałanie wielu ludzi, jest regulowane przez różnego rodzaju reguły i normy. Część ma charakter bardzo nieformalny, część jest zakorzeniona w zwyczaju, tradycji czy dominującej moralności, część wreszcie ma charakter formalny, a najwyższym stopniem formalizacji jest pisane prawo. Anthony Giddens, twórca popularnej teorii strukturacji, opisuje proces „stawania się” społeczeństwa jako ciągły proces odtwarzania i przekształcania reguł i zasobów w praktyce społecznej. Jednym – choć niekoniecznie najważniejszym – ze źródeł reguł, którymi kieruje się społeczeństwo, jest prawo - tłumaczył. 
Wykład jest częścią akcji mającej zwiększyć poziom świadomości prawnej młodzieży. Partnerami programu są m.in. MEN i Krajowa Rada Radców Prawnych. Ponadto, niejako obok lekcji organizowanych wraz z przedstawicielami samorządów prawnych, w 2010 r. - w ramach realizowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości projektu „Ułatwianie dostępu do Wymiaru Sprawiedliwości” (Priorytet V PO KL), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego), ponad 7 tysięcy uczniów szkół średnich oraz przeszło 1700 studentów poznawało tajniki wiedzy prawnej, uczestnicząc w spotkaniach edukacyjnych poświęconych tematyce przestrzegania prawa i uświadomienia konsekwencji jego łamania.  
W trakcie blisko 120 spotkań poruszone zostały zagadnienia dotyczące: praw ofiar przestępstw, zapobiegania i zwalczania przemocy wobec dzieci i młodzieży, bezpieczeństwa w Internecie, obowiązku wynikającego z bycia świadkiem w sądzie oraz problematyki związanej z organizacją i funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości. Młodzież akademicka zapoznała się z prawami i obowiązkami świadków oraz ofiar przestępstw, jak również z procedurami mediacyjnymi, jako alternatywną metodą rozwiązywania sporów.