– Zapraszam do wspólnego przeglądu podstawy programowej kształcenia w zawodach. Chcę, byście mieli Państwo decydujący wpływ na to, czego będą uczyć się młodzi ludzie. To Wy wiecie bowiem najlepiej, jakich fachowców potrzebujecie i jakie kwalifikacje są dla Was najcenniejsze – mówi minister Joanna Kluzik-Rostkowska, zachęcając pracodawców do udziału w konsultacjach.
Kształcenie we wszystkich zawodach z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodach. Podstawa opisuje efekty kształcenia, czyli konkretne umiejętności, które powinien zdobyć młody człowiek kształcący się w danym zawodzie. Obowiązujące obecnie podstawy programowe dla wszystkich zawodów zostały opracowane w 2012 r. Od ich publikacji upłynęły już trzy lata, w czasie których pojawiły się nowe technologie, wymagające nowych umiejętności. Zmieniły się też oczekiwania rynku pracy w stosunku do pracowników. Najlepiej je znają pracodawcy.
Właśnie dlatego MEN zaprasza do przeglądu podstaw programowych dla wszystkich zawodów. – Dzięki Waszym opiniom podstawa programowa ma szansę stać się nowoczesnym dokumentem odpowiadającym na aktualne potrzeby pracodawców i rynku pracy – mówi szefowa MEN. – Specjalnie dla Was przygotowaliśmy kwestionariusz, który możecie wypełnić elektronicznie. Wiem, że jesteście Państwo bardzo zajęci, ale Wasza pomoc jest nieoceniona – dodaje Joanna Kluzik-Rostkowska.

II Kongres Edukacja i Rozwój już wkrótce>>>

KWESTIONARIUSZ znajduje się na stronie Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU) oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Po jego wypełnieniu automatycznie generowany jest kod dostępu (hasło), który umożliwia wejście do strefy, w której można dokonać oceny konkretnych podstaw programowych.
W celu zaopiniowania zapisów dla konkretnego zawodu, należy wybrać ten zawód/te zawody z rozwijalnej listy. Pojawia się wówczas ankieta, w której wymienione są zadania zawodowe, umiejętności i kompetencje zawarte w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie.
Umiejętności te pogrupowano w trzech kategoriach: specyficzne dla konkretnego zawodu, wspólne dla zawodów w danym obszarze oraz wspólne dla wszystkich zawodów.
Wypełniający ankietę może ocenić ważność każdego zadania zawodowego i każdej umiejętności w skali: bardzo ważne, ważne, mało ważne, zbędne. Jeśli zapis którejkolwiek umiejętności jest według wypełniającego nieważny lub nieadekwatny do wykonywanych zadań zawodowych, można się tymi spostrzeżeniami podzielić w części „Uwagi”.
Ankieta daje też możliwość wskazania, że według wypełniającego, w podstawie programowej brakuje jakiejś umiejętności lub kompetencji. Po zapisaniu ankiety istnieje możliwość wielokrotnej edycji wypełnionej ankiety, wnoszenia poprawek i uzupełnień.
– Liczę na Państwa aktywność i zaangażowanie w kształt i jakość naszej edukacji zawodowej – mówi minister edukacji narodowej.

Możliwość wzięcia udziału w konsultacjach podstawy programowej kształcenia w zawodach → TUTAJ>>>