Kontrola zarządcza: nowe-stare obowiązki dyrektora placówki oświatowej
wcześniej – w myśl ustawy o finansach publicznych z 2005 r. – kontrola finansowa. W kontroli zarządczej chodzi o działania
nakierowane nie tylko na finanse. Warto poświęcić czas na poznanie ich zakresu, bo zaniedbanie lub niewypełnienie przez dyrektora obowiązków w zakresie kontroli zarządczej skutkuje odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Formalnoprawne aspekty kontroli zarządczej
- zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
- skuteczność i efektywność działania;
- wiarygodność sprawozdań;
- ochronę zasobów;
- przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania;
- efektywność i skuteczność przepływu informacji;
- zarządzanie ryzykiem.
- środowisko wewnętrzne,
- cele i zarządzanie ryzykiem,
- mechanizmy kontroli,
- informacja i komunikacja,
- monitorowanie i ocena.
Kontrola finansowa a kontrola zarządcza
Obowiązki dyrektora a obowiązki organu prowadzącego
isprzętu szkolnego
- racjonalnym zarządzaniu majątkiem powierzonym jego pieczy, w tym o uwarunkowaniach prawnych tego procesu;
- tendencjach racjonalizacji zamówień pomocy dydaktycznych i sprzętu szkolnego;
- zasadach inwentaryzowania mienia, umarzania i amortyzacji środków trwałych;
- podstawach opracowania kilku niezbędnych w pracy dyrektora szkoły dokumentów;
- powiązaniu zarządzania majątkiem z finansami publicznymi, w tym z zasadami kontroli zarządczej.
Racjonalne zarządzanie majątkiem
- Wśród składników mienia „szkolnego” znajdują się na ogół:
- środki trwałe – nieruchomości, czyli np. grunty i budynki, oraz majątek ruchomy, czyli takie elementy wyposażenia szkoły, jak urządzenia sportowe na boisku szkolnym, meble, sprzęt informatyczny, urządzenia (np. piece, pompy), samochody itp.,
- książki i czasopisma w bibliotece szkolnej oraz w salach dydaktycznych,
- materiały znajdujące się w magazynie (żarówki, kreda szkolna, zapasy wykładziny podłogowej itp.),
- żywność,
- inne.
- kierownik jednostki to osoba, która jest odpowiedzialna za gospodarowanie mieniem jednostki;
- zbędne składniki rzeczowe majątku ruchomego to takie, które nie są inie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki (np. pomoce szkolne dla przedmiotów w szkole już nierealizowanych), nie nadają się do współpracy ze sprzętem użytkowanym w jednostce, a ich przystosowanie byłoby technicznie lub ekonomicznie nieuzasadnione, albo nie nadają się do dalszego użytku, a ich naprawa byłaby nieopłacalna;
- zużyte składniki rzeczowe majątku ruchomego to takie, które posiadają wady lub uszkodzenia, a ich naprawa byłaby nieopłacalna, zagrażają bezpieczeństwu użytkowników, straciły całkowicie wartość użytkową, są technicznie przestarzałe, a ich remont byłby ekonomicznie nieuzasadniony;
- wartość jednostkowa składnika majątkowego to ustalona z należytą starannością przez kierownika jednostki wartość tego składnika na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz popytu na nie. Sprawa jest zatem dość skomplikowana i, ustalając wartość składnika rzeczowego majątku ruchomego, dyrektor szkoły musi uwzględnić wiele czynników.








