Wyniki międzynarodowego badania nauczycieli TALIS ogłoszono w środę. Wynika z nich m.in., że ponad 80 proc. nauczycieli w Unii Europejskiej czuje się niedocenionych.
Badania pokazały, że ponad jedna trzecia nauczycieli w UE pracuje w szkołach, w których brakuje wykwalifikowanej kadry, a prawie połowa dyrektorów szkół zgłasza niedobór nauczycieli przygotowanych do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach.
"Chociaż prawie 90 proc. nauczycieli w UE twierdzi, że są zadowoleni ze swojej pracy, 81 proc. ma wrażenie, że zawód nauczyciela nie jest doceniany w społeczeństwie. Choć nauczyciele czują się dobrze przygotowani do zawodu, wsparcie na wczesnym etapie drogi zawodowej nie jest powszechnie dostępne" - według Komisji Europejskiej wyrażonym w komunikacie to jedno z najważniejszych ustaleń badania.
"Niektóre wnioski płynące z TALIS są niepokojące w kontekście przyszłości zawodu nauczyciela. Jeżeli państwa członkowskie nie podejmą działań służących przyciągnięciu i zatrzymaniu najlepszych nauczycieli, zahamujemy postęp w podnoszeniu jakości kształcenia w Europie. Komisja gotowa jest pomóc państwom członkowskim w opracowaniu polityki i środków, które sprawią, że zawód nauczyciela stanie się bardziej atrakcyjny” - powiedziała, cytowana w komunikacie, europejska komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży Androulla Vassiliou.
Można w nim przeczytać także, że według kadry dyrektorów szkół, 36 proc. nauczycieli z UE pracuje w szkołach, w których brakuje wykwalifikowanych lub osiągających dobre wyniki nauczycieli. Dlatego Komisja Europejska zaleca państwom członkowskim wprowadzenie długoterminowych strategii, aby przyciągnąć i zatrzymać najlepszych nauczycieli. Działania mogłyby objąć poprawę programów kształcenia nauczycieli, zbadanie możliwości elastycznego podejmowania zawodu nauczyciela (również w środkowym okresie kariery zawodowej), zapewnienie możliwości rozwoju zawodowego oraz rozwoju kariery w oparciu o przejrzyste kryteria.
W zaleceniach zauważono także, że nauczyciele będą czuli się lepiej przygotowani do zawodu, jeżeli ich kształcenie formalne będzie obejmowało wiedzę merytoryczną oraz metody nauczania i uczenia się, a także praktyki zawodowe w zakresie nauczanych przedmiotów. Dlatego kształcenie nauczycieli powinno obejmować wszystkie te obszary. Pod względem rozwoju zawodowego, należy skoncentrować się na wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w klasie oraz na umiejętnościach niezbędnych do nauczania uczniów o specjalnych potrzebach.

Kompetencje coachingowe nauczycieli. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkolePolecamy publikację: "Kompetencje coachingowe nauczycieli. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkole">>@page_break@

Badanie pokazało też, że około 40 proc. dyrektorów szkół zgłosiło, że w ich szkołach nie ma programów wprowadzających do zawodu ani wsparcia na wczesnym etapie drogi zawodowej. Okazało się również, że 15 proc. nauczycieli twierdzi, że nie uczestniczyło w doskonaleniu zawodowym w ubiegłym roku, około 50 proc. nauczycieli nigdy obserwowało lekcji prowadzonych przez swoich kolegów, prawie 20 proc. nigdy nie uczestniczyło w uczeniu się opartym na współpracy.
Dlatego Komisja Europejska zaleca, by państwa członkowskie gwarantowały wsparcie młodym nauczycielom oraz kładły większy nacisk na skuteczne doskonalenie zawodowe i uczenie się oparte na współpracy.
Badanie TALIS (Teaching and Learning International Survey) jest koordynowane przez OECD - Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Po raz pierwszy przeprowadzono je w 2008 r. Główną grupą badanych nauczycieli są pracujący w szkołach, odpowiadających poziomem edukacji polskim gimnazjom. Badanie opiera się na deklaracjach nauczycieli. Dzięki czemu powstaje obraz szeroko rozumianych warunków pracy nauczycieli widziany ich oczami.
W drugiej edycji TALIS przeprowadzonej w 2013 r. w badaniu wzięło udział ponad 170 tys. nauczycieli z 34 krajów i regionów świata, w tym z 18 krajów i regionów w Europie (Flandrii belgijskiej, Bułgarii, Estonii, Czech, Cypr, Danii, Hiszpanii, Finlandii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Holandii, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Szwecji, Anglii oraz Polski).
W Polsce brali udział nauczyciele ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych; łącznie ponad 10 tys. nauczycieli i ponad 500 dyrektorów szkół, w tym 3858 nauczycieli i 195 dyrektorów gimnazjów. Szkoły zostały wybrane w sposób losowy. (PAP)

Polecamy: TALIS 2013: większość nauczycieli dobrze ocenia swoją pracę