Z dniem 1 lipca rada powiatu podjęła uchwałę o likwidacji Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego - jednej z pięciu placówek wchodzących w skład Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Jakie są procedury prawne krok po kroku związane z postępowaniem likwidacji placówki i obowiązki, które spoczywają na dyrektorze tej placówki?

Likwidacji szkoły lub placówki oświatowej dokonuje organ prowadzący.
Likwidacja szkoły lub placówki oświatowej przebiega wielopłaszczyznowo i należy do zadań organu prowadzącego. Niemniej jednak na dyrektorze szkoły lub placówki, jako na kierowniku jednostki, mogą spoczywać określone zadania. Niektóre wynikają wprost z przepisów ustaw, inne mogą mieć charakter techniczny i wynikać z konieczności umożliwienia organowi prowadzącemu wykonania określonych prawem czynności. Terminy wykonywania poszczególnych czynności mogą się na siebie nakładać w czasie, a także wynikać z pewnych okoliczności faktycznych.
Do dnia 31 grudnia 2010 r. szkoły lub placówki oświatowe mogą funkcjonować jako jednostki budżetowe lub zakłady budżetowe. Nowa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) w art. 14 wyczerpująco określiła katalog zadań, które mogą być realizowane przez samorządowe zakłady budżetowe. Jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Likwidując jednostkę budżetową organ j.s.t. określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki. Likwidacja jednostki budżetowej związana jest z obowiązkiem przeprowadzenia inwentaryzacji. W świetle zapisów art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) inwentaryzację przeprowadza się na dzień zakończenia działalności oraz na dzień poprzedzający postawienie jej w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości. Inwentaryzację przeprowadza komisja inwentaryzacyjna powołana przez dyrektora jednostki.
Odpowiednie zapisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o., także nakładają na organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego związane z tym faktem wymogi. Należy do nich m.in. podjęcie uchwały o zamiarze likwidacji szkoły na co najmniej 6 miesięcy przed terminem likwidacji oraz powiadomienie o tym fakcie: rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych - samych uczniów), właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy właściwej j.s.t. Terminem likwidacji szkoły jest 31 sierpnia danego roku, natomiast w przypadku placówek oświatowych, termin ten nie jest obligatoryjny (art. 59 ust. 5 u.s.o.).

Do zadań dyrektora szkoły niewątpliwie będą należały kwestie związane ze stosunkiem pracy pracowników zatrudnionych w likwidowanej placówce. Zgodnie bowiem z zapisem art. 39 ust. 3 u.s.o. dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki. Ponadto dyrektor szkoły powinien udostępnić organowi prowadzącemu dane adresowe uczniów (ich rodziców), w celu umożliwienia poinformowania przez organ prowadzący o zamiarze likwidacji placówki. Dyrektor szkoły ma również obowiązek przekazania dokumentacji likwidowanej placówki organowi prowadzącemu szkołę. Wyjątkiem jest dokumentacja przebiegu nauczania, którą przekazuje się właściwemu kuratorowi oświaty w terminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji. Przekazanie dokumentacji powinno nastąpić na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Agata Piszko