Wraz z szefową MEN kodowania uczyli się kurator mazowiecka Aurelia Michałowska, przedstawiciele zarządu dzielnicy i uczniowie klasy IV.
 
Minister pytana, jakie korzyści wynikają z nauki programowania, nauki kodowania, odpowiedziała, że "kodowanie to znak czasu, to nie tylko nauka logicznego myślenia, świetna zabawa, ale także naturalne przygotowywanie się do tego, że jesteśmy w rewolucji 4.0., bo taka jest nasza rzeczywistość". Dodała, że zajęcia z kodowania to także nauka współpracy. "Za nas, dorosłych, odpowiedzialne były dziś dzieci" - zaznaczyła Zalewska.
 
Mówiąc o zadaniach, jakie miała do wykonania do wykonania wraz z pozostałymi uczestnikami zajęć oceniła, że "na najniższym poziomie są zachwycająco łatwe". "To daje nadzieję każdemu kończącemu kurs, że nawet trudniejsze etapy są do pokonania" - dodała.
 
Uczniowie, którzy wzięli udział w lekcji, mówili po niej, że bardzo im się podobały zajęcia. "Musieliśmy zbudować domek, posadzić rośliny, pokonać labirynt" - opowiadała jedna z dziewczynek. "Niektóre poziomy były trudne, inne łatwe" - mówił jej kolega z klasy. Zaznaczył, że poziom zadania wybierało się samemu, on zdecydował się na zbudowanie domku w wersji najtrudniejszej.
 
"Kodowanie to nauka programowania, która odbywa się w sposób intuicyjny, poprzez zabawę. Układamy kod z bloczków, rozwiązujemy różne łamigłówki, w których bohaterami są postaci z różnych popularnych gier, doskonale znane dzieciom. Każdy kod, który jest napisany poprawnie daje im satysfakcję i radość sukcesu" - powiedziała Grażyna Chmielewska, nauczycielka, współtwórczyni nowej podstawy programowej z informatyki, która zajęła I miejsce w Europejskim Konkursie Microsoft MIXathon Challenge.
 
Godzina Kodowania jest inicjatywą edukacyjną adresowaną w szczególności do uczniów i nauczycieli. To wprowadzenie do informatyki, mające na celu pokazanie, że każdy może nauczyć się podstaw programowania, a zdobyte dzięki temu umiejętności są przydatne w codziennym życiu.
 
Godzina Kodowania odbywa się każdego roku podczas Tygodnia Edukacji Informatycznej. W 2017 potrwa on w dniach 4-10 grudnia (termin ten wybrano dla uhonorowania pionierki informatyki - admirał Grace Murray Hopper, urodzonej 9 grudnia 1906). Pierwotnie celem tej inicjatywy było przybliżenie uczniom informatyki w formie łamigłówek z postaciami z ich gier i zabaw, których rozwiązanie polega na ułożeniu programów z gotowych bloczków.
 
Od 1 września 2017 r. programowanie jest stałym elementem kształcenia od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Zarówno ustawa Prawo oświatowe, jak i podstawa programowa przedmiotu informatyka przewidują działania szkół na rzecz kształtowania u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Programowanie jest rozumiane znacznie szerzej niż tylko samo napisanie programu w języku programowania, ale jako proces: od specyfikacji problemu, przez znalezienie oraz opracowanie rozwiązania, do jego zaprogramowania i przetestowania poprawności lub ewentualnej korekty przy użyciu odpowiednio dobranej aplikacji czy języka programowania.
 
Tak rozumiane programowanie wpływa na sposób nauczania innych przedmiotów. Wspomaga rozwijanie takich elementów jak: logiczne myślenie, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów, sprzyja dobrej organizacji pracy, buduje kompetencje potrzebne do pracy zespołowej oraz efektywnej realizacji projektów.
 
W ubiegłym roku ruszył pilotażowy program nauki programowania w szkołach. Efektem pilotażu będzie wdrożenie nauczania programowania do edukacji formalnej na każdym etapie kształcenia. Obecnie w projekcie uczestniczy ponad 1592 szkół, przeszkolono już ponad 26000 nauczycieli. (PAP)