Przedmiotem skargi wniesionej przez Piotra N. jest bezczynność dyrektora szkoły, który niechętnie udzielał informacji publicznej dotyczącej planu lekcji. Skarżący, za pośrednictwem poczty elektronicznej, skierował 2 stycznia 2024 r. do organu wniosek o dostęp do informacji publicznej dotyczącej organizacji pracy organu i planu lekcji. Piotr N. domagał się przesłania:
- planów lekcji: wszystkich oddziałów oraz oddziałów wirtualnych, wszystkich uczniów nauczania indywidualnego, poszczególnych nauczycieli;
- przydziału sal;
- maksymalnej liczby uczniów mogących uczestniczyć w zajęciach w każdej z sal;
- wszystkich kryteriów, jakie były wprowadzane do systemu komputerowego podczas układania planów lekcji;
- liczby uczniów w oddziałach;
- liczby uczniów biorących udział w zajęciach z religii z podziałem na klasy, kościoły i związki wyznaniowe;
- liczby uczniów biorących udział w zajęciach z etyki;
- podania liczby nauczycieli, którzy dokształcają się lub odbywają szkolenie branżowe, lub wykonują zadania społeczne; jeśli tak – to podania imienia i nazwiska nauczyciela oraz dokumentacji potwierdzającej ten fakt.
Czytaj też w LEX: Borecki Paweł, Konstytucyjność wliczania stopnia z religii do średniej ocen szkolnych>
Odpowiedź po terminie
Dyrektor szkoły w dniu 12 stycznia 2024 r. udzielił skarżącemu częściowej odpowiedzi na zadane zapytania. W złożonej skardze Piotr N. zarzucił organowi naruszenie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej poprzez brak udostępnienia mu informacji publicznej pomimo upływu terminu ustawowego. W konsekwencji – 29 stycznia 2024 r. dyrektor udzielił skarżącemu pełnej informacji zgodnie z wnioskiem. W złożonej odpowiedzi na skargę organ wnosił o jej oddalenie i umorzenie postępowania z uwagi na udostępnienie skarżącemu pełnej informacji.
Zobacz wzór w LEX: Organizacja zajęć religii-etyki. Oświadczenie pełnoletniego ucznia>
Ocena sądu
Wojewódzki Sąd Administracyjny przyjął, że dyrektor dopuścił się bezczynności w rozpatrzeniu wniosku skarżącego. W ocenie sądu – niewątpliwie informacje, których skarżący się domagał w swoim wniosku, są informacją publiczną. Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem sądów administracyjnych, dyrektorzy szkół i przedszkoli są uznawani za podmioty obowiązane do udostępnienia informacji publicznej jako „organy władzy publicznej” (w znaczeniu funkcjonalnym – zwłaszcza z uwagi na posiadane przez dyrektorów szkół kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych w sprawach uczniów).
Bezczynność organu
WSA dodał, że jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie 14 dni, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację – nie dłuższym jednak niż dwa miesiące od dnia złożenia wniosku. Skoro zatem wniosek o udostępnienie informacji publicznej był datowany na dzień 2 stycznia 2024 r., a jej udostępnienie nastąpiło w dniu 29 stycznia 2024 r., to organ dopuścił się bezczynności. Wniosek nie został bowiem rozpoznany w terminie 14 dni (art. 13 ust. 1 u.d.i.p.), ani też w stosownym czasie nie powiadomiono wnioskodawcy o powodach opóźnienia i nowym terminie udostępnienia informacji publicznej (art. 13 ust. 2 u.d.i.p.).
Umorzenie postępowania
- Jeśli po wniesieniu skargi organ udostępnił skarżącemu żądaną informację publiczną, nie jest możliwe zobowiązanie organu do rozpoznania wniosku skarżącego z 2 stycznia 2024 r., czego skarżący domagał się w skardze. Dlatego też w tym zakresie postępowanie należało umorzyć. Bezczynność organu w rozpoznaniu wniosku skarżącego nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa – dodał sąd. Brak wysłania żądanej informacji publicznej w ustawowym terminie nie wynikał z celowego działania organu. Poza tym, dyrektor – z chwilą powzięcia informacji o złożonej skardze na bezczynność organu – bez zbędnej zwłoki udzielił odpowiedzi na wniosek w pełnym zakresie.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 2 lipca 2025 r., sygnatura akt IV SAB/Po 106/25
Polecamy też w LEX: Piskorz-Ryń Agnieszka (red.), Sakowska-Baryła Marlena (red.), Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz>
Cena promocyjna: 152.09 zł
Cena regularna: 169 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 118.3 zł











