Nowelizacja ustawy o systemie oświaty zobowiązuje dyrektorów szkół i placówek oświatowych do dostosowania statutów do nowych przepisów ustawy o systemie oświaty. Statuty muszą być zmienione do dnia 1 września 2015 r. Proszę o wskazanie najważniejszych obszarów zmian oraz zasady nowelizacji statutu szkoły.
Czy zespół szkolno-przedszkolny może mieć jeden statut dla przedszkola i szkoły, a w nim rozdziały dotyczące przedszkola i szkoły?

Odpowiedź:
Z treści pytania można domniemać, że problem dokonania zmian w statuach szkół (placówek) powstał w związku z art. 32 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 357), bowiem zobowiązuje on szkoły lub placówki, w terminie do dnia 1 września 2015 r., do dostosowania swoich statutów do przepisów ustawy zmienianej – w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
W związku z powyższym, bez znajomości treści statutów szkół i przedszkola wchodzących w skład konkretnego zespołu szkolno-przedszkolnego oraz statutu zespołu, w sytuacji konieczności dostosowania statutów do przepisów ustawy zmieniającej sformułowanych na kilkudziesięciu stronach, nie ma możliwości udzielania precyzyjnej odpowiedzi na pytanie.
Można założyć, że głównym obszarem (różnych) zmian w statucie będzie ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. W takim bowiem obszarze ustawa zmieniająca wprowadza najwięcej zmian.
Proponuję zatem sięgnąć do oryginału statutów poszczególnych szkół, wyszukać m.in. te przepisy, które dotyczą oceniania, klasyfikowania i promowania i porównać ich treść z odpowiednimi zapisami nowelizującej ustawy, sporządzając tabelę zmian. W ostatniej rubryce zaproponować nowy zapis – jeśli przepis ustawy tego wymaga – w odniesieniu do zapisu pierwotnego zawartego w statucie. Tak sporządzone zestawienie ułatwi przygotowanie odpowiedniej uchwały rady szkoły (lub rady pedagogicznej) w celu wprowadzenia zmian w statucie.
Dla przypomnienia, z treści przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) – dalej u.s.o. wynika jednoznacznie, że wprowadzanie ewentualnych zmian do pierwszego statutu (nadanego przez organ prowadzący) należy do kompetencji rady szkoły (art. 50 ust. 2 pkt 1 u.s.o.), zaś w przypadku gdy rada szkoły nie została powołana, zadania rady szkoły wykonuje rada pedagogiczna (art. 52 ust. 2 u.s.o.).

Statut na kolejny rok szkolny już według nowych zasad>>

Odpowiadając na drugą część pytania, należy stwierdzić, że art. 62 ust. 1 u.s.o. wskazuje możliwość połączenia szkół i placówkę w zespół bez naruszania odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Oznacza to, że każda placówka może mieć własny statut. W omawianym przypadku (przy okazji zmian statutowych) proponuję dokonać weryfikacji zapisów statutów szkół i przedszkola oraz statutu zespołu, tak aby zagadnienia związane ze wspólną organizacją i funkcjonowaniem szkół i przedszkola ująć w statucie zespołu, a zapisy dotyczące charakterystycznych obszarów działania poszczególnych jednostek – ująć w ich statutach. Wówczas proponowane zmiany (np. dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, specyficzne dla danego typu szkoły) będą sformułowane precyzyjnie i czytelne.
Jeśli statut zespołu nie będzie zbyt rozbudowany i czytelny, można przygotować jeden statut, a zapisy wynikające ze specyfiki szkół i przedszkola ująć w odpowiednich rozdziałach.

Komentarz pochodzi z serwisu Prawo Oświatowe/ABC>>

Dyrektor szkoły - moderator, facylitator, coach Dyrektor szkoły - moderator, facylitator, coach>>

 

Egzaminowanie i ocenianie uczniów - uwaga na przepisy przejściowe>>